ZS1MP_LPD1 Průvodce dějinami české literatury 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
3/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–16:50 učebna 59
Předpoklady
ZS1BP_LLM2 Literatura pro mládež 2 || ZS1BP_LPM2 Literatura pro mládež 2
Předpokladem pro zapsání předmětu je zakončení předmětu Literatura pro mládež II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu studenti dokáží vysvětlit základní tendence a proměny intencionální literatury pro děti a mládež od počátků do 90. let 20. století v kontextu vývoje celonárodní literatury. Hlouběji porozumí některým vybraným tematickým okruhům z historie české literatury i širším souvislostem vývoje literatury a umění.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit základní tendence a proměny intencionální literatury pro děti a mládež od počátků do 90. let 20. století v kontextu vývoje celonárodní literatury. Hlouběji porozumí některým vybraným tematickým okruhům z historie české literatury i širším souvislostem vývoje literatury a umění.
Osnova
  • 1. Vývoj, pojetí a periodizace české litertury. 2. Starší česká literatura ve vývojovém kontextu evropských literatur, zvláštnosti české literatury, rozsah a smysl studia starší české literatury pro učitele na 1. stupni ZŠ. 3. Humanismus, renesance, baroko. 4. Základní problémy vývoje české kultury a vědy v období národního obrození, hlavní vývojové fáze, osobnosti, zrod literatury pro mládež. 5. Vztah folkloru ke kultuře umělé, adaptátorské aktivity. 6. Charakteristika české literatury ve 2. polovině 19. století, výrazné autorské osobnosti. 7. Situace na přelomu století, rozvoj nakladatelského podnikání (specializace na literaturu pro mládež). 8. Specifika české literatury v meziválečném období (proměny žánrové skladby). 9. Vývoj české literatury za okupace a v letech 1945-1948. 10. Literatura, literární věda a publicistika v 50. a 60. letech 20. století. 11. Literatura, literární věda a publicistika v 70. a 80. letech 20. století. 12. Proměny literatury v 90. letech 20. století.
Literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Příruční slovník české literatury od počátků do r. 1945 : významní autoři a jejich tvorba, díla neznámých tvůrců staré literatury, nejčastější literární termíny, hlavní literární skupiny a směry, historická období. 1. vyd. Praha: Adonai, 2001, 599 s. ISBN 8086500217. info
  • MACHALA, Lubomír. Česká próza 90. let. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999, 25 s. ISBN 8072041207. info
  • SOLDÁN, Ladislav. Přehledné dějiny literatury. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 303 s. ISBN 80-85937-48-4. info
  • NOVÁK, Arne. Dějiny českého písemnictví. Vyd. 3., v Bráně 1. Praha: Brána, 1994, 313 s. ISBN 80-901783-0-8. info
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
  • BALAJKA, Bohuš, Zdeněk BLAJER a Emil CHAROUS. Přehledné dějiny literatury. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 128 stran. ISBN 8004257062. info
  • BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 269 s. ISBN 8004253164. info
  • MACHALA, Lubomír. Česká a slovenská literatura v exilu a samizdatu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1991, 148 s. info
  • CHALOUPKA, Otakar a Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Metody: teoretická příprava, výklad spojený s následnou diskusí nad odbornými problémy předmětu.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: Zpracování tezí v elektronické podobě k vybranému tematickému okruhu. Okruhy - zadané na počátku výuky - sledují jednotlivé periody vývoje literatury od počátků po 90. léta 20. století. Zpracování předpokládá u zvolené etapy postižení základních rysů a tendencí celonárodní literatury s přihlédnutím k postavení a podobě literatury pro děti a mládež ve daném období.
Informace učitele
Předmět je doporučován jako příprava ke státní závěrečné zkoušce. Předmět je volitený. Formou přímé výuky bude realizován pouze v případě, že si ho zapíše minimálně 10 studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.