PdF:ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie - Informace o předmětu
ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie pro pedagogy
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Poradenská a školní psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předměr zapisují uchazeči, kteří absolvovali ZS1MP_PSPS poradenská a školní psychologie v 7. semestru. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnost-mi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu studenti budou schopni
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky
člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele. - Osnova
- 1.Možnosti a limity inkluzivního vzdělávání 2.Děti se speciálními vzdělávacími potřebami (lehké mentální postižení, CAN, autistické spektrum) 3.Fenomén „case managementu“ v poradenské praxi 4.Komunikace s rodiči dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami 5.Diagnostika vývojových specifik dětí školního věku 6.Role učitele při poradenské činnosti, nevyužité možnosti. 7.Spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními; 8.Spolupráce pedagoga s klinickými pracovišti (např. konzultace psychosomatických obtíží žáků); 9.Krizová intervence a její typy 10.Role pedagoga v prevenci sociálně patologických jevů 11.Detekce a změna maladaptivních copingových mechanismusů (sebepoškozování) 12.Kazuistický seminář.
- Literatura
- doporučená literatura
- PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 164 s. ISBN 9788024745855. URL info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vydání druhé, aktualizova. Praha: Portál, 2011, 342 stran. ISBN 9788026200000. info
- ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 131 s. ISBN 80-7178-418-4. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
- PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, vlastní studium
- Metody hodnocení
- zápočet, ověření znalostí před udělením zápočtu: přiměřená úroveň
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ZS1MP_PPsP