PdF:OV3DC_DOV1 Didaktika 1 - Informace o předmětu
OV3DC_DOV1 Didaktika 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/10. 0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Občanská výchova pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu budou studenti schopni:charakterizovat výukové cíle ZSV,zhodnotit význam výchovné složky předmětu ZSV vysvětlit principy kritického myšlení a aplikovat je ve výuce ZSV.
- Osnova
- Občanský a společenskovědních základ v současných kurikulárních dokumentech pro gymnaziální a střední odborné vzdělávání (RVP G, RVP SOV) Taxonomie vzdělávacích cílů a jejich využití na učivu Občanského a společenskovědního základu. Tvorba časově tematického plánu, didaktická analýza učiva Občanského a společenskovědního základu, aplikace Brunerova konceptu struktury vědomostí na učivu občanského a společenskovědního základu. Přehled klasických výukových metod a jejich využití v rámci Občanského a společenskovědního základu. Induktivní, deduktivní a sociální přístup k výuce Občanského a společenskovědního základu. Problematika skupinové diskuse s morálním obsahem v rámci učiva Občanského a společenskovědního základu. Metody kritického myšlení na učivu Občanského a společenskovědního základu.
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- doporučená literatura
- VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Výukové metody
- Vysvětlování, diskuse,
- Metody hodnocení
- Zápočet – písemná seminární práce - návrh hodiny na vybrané téma z osnov SŠ za využití metod kritického myšlení, skupinové diskuse s morálním obsahem, induktivního, deduktivního a sociálního přístupu k výuce.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/OV3DC_DOV1