PDR_FVV2 Filosofie výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
PDR_FVV1 Filosofie výchovy 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
poskytnout doktorským studentům vhled do problematiky pedagogických témat:
1) prostředí edukace,
2) cíle edukace,
3) obsah edukace,
4) pedagogická komunikace a interakce,
5) kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti; z pohledu filozofických východisek.
Výstupy z učení
- promyslet východiska vlastního projektu - aplikovat na ně znalosti obdržené z předcházejícího semestru (PDR_FVV1)
Osnova
  • 1. Tématický celek – filozofie a epistémy (uvedení do předmětu)
  • Filozofie versus věda. Ontologie jako pracovní teorie. Epistemologie jako pracovní postup. Foucaultovy „epistémy“ jako pracovní analytický nástroj. Stručná charakteristika anticko-scholastické epistémy. Stručná charakteristika raně moderní epistémy. Stručná charakteristika pozdně moderní epistémy.
  • 2. Tématický celek – prostředí edukace1. Tematický okruh – prostředí edukaceP> Anticko-scholastické předporozumění – neměnný řád. Raně moderní předporozumění – ontologie separátních objektů (jedinec, národ). Pozdně moderní předporozumění – evolvující se prostředí jako aspekt žitého kontinua.
  • 3. Tématický celek – cíle edukace
  • Anticko-scholastické předporozumění – zření finálních příčin. Raně moderní předporozumění – kopírování neměnných struktur reality. Pozdně moderní předporozumění – ekvilibrium mezi jedincem a jeho prostředím.
  • 4. Tématický celek – obsahy edukace
  • Anticko-scholastické předporozumění – zformovaná látka, substance a akcidenty. Raně moderní předporozumění – pevná jádra neprostupných těles a lineární kauzalita. Pozdně moderní předporozumění – stadia transakcí mezi „subjektem“ a „objektem“.
  • 5.Tématický celek – Pedagogická komunikace interakce
  • Anticko-scholastické předporozumění – vztah učitel a žák, komunikace řádu pevných forem. Raně moderní předporozumění – Subjekt a objekt komunikace a kauzální působení těles. Pozdně moderní předporozumění – komunikační interakce jako neustálé rekonstrukce identity.
  • 6. Tématický celek – Tvořivost
  • Anticko-scholastické předporozumění - tvořivost jako naplnění řádu a tvořivost jako hybris. Raně moderní předporozumění – tvořivost v rámci přirozenosti jako důsledek vzniku moderní individuality. Pozdně moderní předporozumění – tvořivost jako strukturní podmínka pozdně moderního pojetí poznání.
Literatura
    povinná literatura
  • Deleuze, G. & Gauttari, F. (2001). Co je filozofie? Praha: Oikúmené.
  • Ricken, F. (2002). Antická filosofie. Olomouc: Olomouc.
  • Dewey, D. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter. (vybrané kapitoly)
  • Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filosofie. Praha: SPN.
  • Průcha, J. (Ed.), (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál
  • Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.
  • Fulka, J. (2011). Jazyk a výchova v Rousseauvě „Emilovi“. Filosofický časopis, 59(4), 483–500.
  • Janík, T. & Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.
  • Arthur, J. & Davies, I. (2010). Education Studies Textbook. London & New York: Routletge. (vybrané kapitoly)
  • Platón. (1996). Ústava. Praha: Oikúmené (vybrané kapitoly)
  • Rousseau, J. J. (1907) Emil čili o vychování. Přerov: Knihtiskárna Bartheletý a spol. (vybrané kapitoly)
  • Locke, J. (1984). O výchově. Praha: SPN. (vybrané kapitoly)
  • Foucault, M. (2000). Slová a věci. Bratislava: Kalligram. (vybrané kapitoly)
  • Coreth, E. & Schöndorf, H. (2002). Filosofie 17. a 18. století. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
    doporučená literatura
  • Hrdá, M. & Šíp, R. (2012). Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem. In J. Němec (Ed.), Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků (s. 115–136). Brno: Paido
  • Baldwin, J. D. (1986) George Herbert Mead. A Unifying Theory for Sociology. Newburry Park, London, New Delhi: Sage Publications, Inc.
  • Dewey, J. (1992) Logic: Theory of Inquiry. / Theory of Valuation In. The Collected Works of John Dewey, 1882–1953. (Hickman, L. A.. ed.) [CD-ROM]. Charlottesville VA: InteLex Corporation.
  • Feyerabend, P. K. (2001) Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.
  • Chomsky, N. (1998) Perspektivy moci. Praha: Karolinum,.
  • Kuhn, T. (2008) Struktura vědeckých teorií. Praha: Oikoymenh.
  • Ricoeur, P. (1997) Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Přeložila Zdeňka Kalnická. Bratislava: Archa.
  • Rockwell, W. T. (2007) Neither Brain nor Ghost. A Nondualist Alternative to the Mind-Brain Identity Theory. Cambridge, Massachusets, London: The MIT Press.
  • Rorty, R. (2012) Filosofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia.
  • Šíp, R. (2011) „Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity“. In. Hrdá, M. – R. Šíp (eds.) Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, s. 13-26.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
zkouška ve formě prezentace a následné diskuse
Informace učitele
Klíčové výstupy studentů:
osvojit si význam pojmů: filozofie jako „rovina souvislostí“, věda, ontologie, epistemologie, filozofická antropologie, metafyzika
pochopit vnitřní logiku utváření, reprodukce, transformace a proměny epistémy
vysvětlit podstatu, odlišnost, proměny epistém: anticko-scholastické, raně moderní a pozdně moderní
zhodnotit na základě těchto znalostí odlišnosti a důvody odlišností v pojetí výše zmíněných kategorií edukace
pochopit vlastní projekt disertace v prostoru proměny epistémy raně moderní v epistému pozdně moderní
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.