SOp183 Základy speciální pedagogiky 3 logopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sandra Szewczyková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp183/01: každé liché úterý 16:00–17:50 učebna 52, S. Szewczyková
Předpoklady
Předmět je určen studentkám a studentům oboru speciální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student/ka bude: - ovládat základní terminologii vztahující se k oboru logopedie; - mít osvojeny poznatky k etiologii a symptomatologii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti; - mít přehled o systému péče o osoby s narušenou komunikační schopností.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • orientace v současném pojetí oboru logopedie; • přehled o řečovém a psychomotorickém vývoji dítěte; • znalost jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • Logopedie – předmět základní úkoly, postavení v systému věd. Komunikace, komunikační proces. Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace. Kategorie narušené komunikační schopnosti – vymezení, etiologie, symptomatologie, diagnostika a terapie. Organizace logopedické intervence – logoped, logopedický asistent. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
Výukové metody
seminář, diskuze
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast. Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.