SPDA008 Professional Orientation in the Field of Study

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Beneš, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Purpose of study
Preparation for the scientists erudovaných research and training activities in special pedagogy - speech, surdopedie, psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, etopedie or specific learning disabilities.
Upon successful completion of this course the student will be prepared for research and professional activities in various fields of special education.
The aim of the course is to provide orientation for students in their field of study and in the research community. It fulfills the function of control, it allows supervisors to evaluate how student progress with the dissertation.
Výstupy z učení
The semestral evaluation of research work by the supervisor
• Publishing activity, teaching activity
• Participation of educational events, conferences (including foreign background)
• Presentation of partial research outcomes in special education and special andragogy at the conferences for doctoral students in the Czech Republic and abroad
• An internship in research institution in the Czech Republic and abroad
Osnova
  • During the study, the student is monitored in the following areas:
    1. List of published works, appearances to the active scientific conferences, internships abroad, etc.
    2. Present a list of consulted literature of special education and related disciplines (pedagogy, psychology, medical disciplines)
    3. The scientific debate to present a comprehensive overview of the basic professional in the field of special education in their disciplines border
    4. To specify the range of personal professional interests of specially selected educational discipline
    5. Present proposals planned research project to demonstrate knowledge in the area of methodology, in particular related to the research project dissertation
    6. Prove the conditions for independent scientific and research activities.
    This subject is linked to the methodological and optional subjects, which are connected with the dissertation. The specific content of the course content provides the supervisor.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
Theoretical training, graduation internship.
Metody hodnocení
Evaluation during the study in the SAA
The evaluation of scientific work is carried out according to the student study and Examination Regulations for students of doctoral study programs, termly (assessed by means of colloquia supervisor, write to IS)
In case of a positive assessment of the scientific work semester the student writes to the next semester (registration objects to the IS in line with the schedule and MU according to the individual student's plan).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Selection of professional publications according to the theme and character of the dissertation. In the information system, students have at their disposal a systematic breakdown of all fields of study and related disciplines and a complete overview of literary sources.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.