PdF:SPc325 Poradenství, diagnostikaa inte - Informace o předmětu
SPc325 Poradenství, diagnostikaa intervence v surdopedii II.
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 18. 10. 8:00–13:50 učebna 51, So 2. 11. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 13. 12. 8:00–11:50 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Student získá základní poznatky o diagnostice sluchových vad, zvládne problematiku speciálně pedagogické diagnostiky v oblasti surdopedie, bude znát metody diagnostiky při práci s dětmi zejména ve školním věku, diagnostické metody a techniky u sluchového postižení. Zároveň si osvojí znalosti ze speciálně pedagogického poradenství v této věkové kategorii.
- Výstupy z učení
- Student se bude po ukončení orientovat v: - v diagnostických doménách souvisejících s problematikou sluchu - ve vybraných diagnostických postupech k orientační analýze výše uvedených oblastí - ve vybraných diagnostických postupech k orientační analýze školních dovedností.
- Osnova
- Metody diagnostiky sluchového postižení. Mezioborová spolupráce. Pomůcky a přístroje, testy a metody užívané při vyšetření. Poradenství, SPC.
- Literatura
- DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
- Výukové metody
- konzultace, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí) a ústní zkouškou.
- Informace učitele
- Literatura: DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5880-4. HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATRILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. S. 243-281. ISBN 80-210-3977-9. HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. SVOBODOVÁ, Karla. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPc325