PdF:SPk554 Souběžné postižení více vadami - Informace o předmětu
SPk554 Souběžné postižení více vadami 2 - více vad, zrakové postižení
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Porozumět a umět aplikovat poznatky z oboru pedagogika jedinců s více vadami v praxi. Prohloubit si znalosti z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie a spojit si je se znalostmi z psychologie, sociologie a medicínských oborů (neurologie, ortopedie, fyzioterapie, psychiatrie, oftalmologie, ORL foniatrie).
- Výstupy z učení
- Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami.
- Osnova
- • Terapie a terapeutické přístupy (animoterrapie, koncept bazální stimulace, snoezelen).
- • Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace).
- • Komunikace osob s těžkým zrakovým postižením (Braillovo písmo – česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých, specifika výuky u osob s více vadami).
- • Zrakové postižení jako součást komplexu více vad – vymezení a variabilita skupiny postižených, etiologie, syndromy, prevalence.
- • Speciálně pedagogická diagnostika u žáků se zrakovým postižením a více vadami (funkční vyšetření zraku, diagnostika ostatních smyslů, diagnostika psychosociální)
- • Poskytovaná podpora u dětí s těžkým zrakovým postižením - metodika aktivního učení Lilli Nielsenové ad.
- • Rodina dítěte s postižením - reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince, postižení jako náročná životní situace – techniky řešení.
- • Problematika okruhu problému u osob s PAS – charakteristika, specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství, komplexní speciálně pedagogická diagnostika, podpora.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 222 stran. ISBN 9788024630717. URL info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013, 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
- BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogické poradenství a intervence. In Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. první. MU Brno: SURSUM Tišnov, 2006, s. 119-139. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 292 stran. ISBN 8021039779. info
- Výukové metody
- Aktivní účast
Přednášky a diskusní semináře. Anotace publikace na téma z daného oboru. - Metody hodnocení
- Písemný test, 30 otázek, 60 % úspěšnost
- Informace učitele
- Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny
Doporučená literatura
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 stran. ISBN 9788021045750.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 66 s. ISBN 8085931508.
VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie : kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997. 193 s. ISBN 8090205798.
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 146 s. ISBN 8021038195. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPk554