SPkK81 Logopedická a surdopedická intervence v dospělém a seniorském věku

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku poskytování logopedické a surdopedické intervence osobám ve věku dospělosti a u seniorů; principy proměny komunikačních schopností v procesu vývoje a stárnutí organismu.
Výstupy z učení
• orientace v možnostech zajištění logopedické a surdopedické intervence v dospělém a seniorském věku,
• schopnost vnímat specifika práce s dospělým člověkem a seniorem;
• orientace v terapeutických přístupech.
Osnova
  • komunikační schopnost v kontextu vývoje a stárnutí organismu;
  • získané neurogenní poruchy komunikace;
  • cíle logopedické a surdopedické intervence v dospělém věku;
  • cíle logopedické a surdopedické intervence v seniorském věku;
  • specifika logopedické a surdopedické intervence u osob ve věku dospělosti;
  • specifika logopedické a surdopedické intervence u seniorů;
  • využití terapeutického materiálu v logopedické a surdopedické intervenci u dospělých a seniorů;
  • poskytování logopedické a surdopedické intervence v rezortu zdravotnictví;
  • poskytování logopedické a surdopedické intervence v rezortu práce a sociálních věcí;
  • sociální služby;
  • zařízení sociálních služeb poskytující logopedickou a surdopedickou intervenci;
  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti;
  • role rodiny a komunikačních partnerů.
Literatura
    povinná literatura
  • Neubauer, K. a kol. (2007) Neurogenní poruchy komunikace u dospělých: diagnostika a terapie. Praha, Portál.
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 187-198. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: Unverzita Palackého v Olomouci, 2008, 175 s. ISBN 9788024421414. info
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
    doporučená literatura
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
Výukové metody
seminář, domácí příprava, seminární práce, diskuze
Metody hodnocení
ústní zkouška s reflexí případové studie
Informace učitele
Další literatura
• Hartmann, B., Lange, M. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton
• Kejklíčková, I. (2011). Logopedie v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.
• Kopečný, P. (2014). Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita.
• Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál.
• Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
• Pančocha, K. Procházková, L., Sayoud Solárová, K. a kol. (2013) Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
• Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
• Vališová, A. (2005) Komunikace jako prostředek vzájemného porozumění. Praha: Grada.
• Worrall, L. E., Hickson, L. M. H. (2003) Communication Disability in Aging. From Prevention to Intervention. New York: Thomson.
• Doležalová, L. (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.