SPp302 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp302/01: každé sudé pondělí 16:00–19:50 učebna 51, B. Chleboradová
SPp302/02: každé liché pondělí 16:00–19:50 učebna 51, B. Chleboradová
Předpoklady
SPp322 Obor: Surdopedie 1 || SPp304 Specializace: Logopedie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou podpory komunikační schopnosti u dětí s narušeným vývojem řeči - s možnostmi a postupy, které lze u dětí s touto formou narušené komunikační schopnosti využít při orientační analýze a následném rozvoji komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Student je seznámen s problematikou narušeného vývoje řeči u dětí, orientuje se v základních postupech orientační analýzy komunikační schopnosti a zná postupy a materiály, které lze u dětí s NVŘ v následném rozvoji komunikační schopnosti i dílčích složek využít.
Osnova
  • Narušený vývoj řeči – specifika průběhu, příčiny narušeného vývoje řeči.  Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce.  Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj.  Foneticko-fonologická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Lexikálně-sémantická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Morfologicko-syntaktická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Pragmatická rovina řeči - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Sluchová percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Zraková percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Motorika (jemná, hrubá, grafomotorika) - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Případové studie, diskuse.  Prezentace pomůcek pro rozvoj zadaných oblastí.
Literatura
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Příprava a prezentace pomůcek zaměřených na rozvoj jazykových rovin a dílčích složek – dle zadání. Písemný test (k úspěšnému zvládnutí je třeba 75 % správných odpovědí). Ústní zkouška.
Informace učitele
Klenková, J. (2006) Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 9788024711102 Klenková, J., Kolbábková, H. (2003) Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. Doporučená literatura Allen, K. E., Marotz, L. R. (2002) Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál Leeber, J. a kol. (2006) Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami ve vývoji. Praha: Portál. Lynch, CH., Kidd, J. (2010) Cvičení pro rozvoj řeči. Praha: Portál. Strassmeier, W. (2011) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál. Další aktuální tituly budou doporučen v semináři
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie (sekce A1 a sekce B1).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.