PdF:VZpB32 Krize v životě člověka - Informace o předmětu
VZpB32 Krize v životě člověka
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 6. 12. 9:00–15:50 učebna 27
- Předpoklady
- Cílem předmětu je seznámit studenty s různými aspekty krize v životě člověka a zvládání krizových situací, a to v kontextu psychologie zdraví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu bude student:
- schopen porozumět různým psychologickým souvislostem psychické krize člověka
- schopen vysvětlit dynamiku krize i různé typy krizí dle různých kritérií
- znát základní principy laické krizové intervence a současně si bude vědom mezí laické krizové intervence. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student:
- schopen porozumět různým psychologickým souvislostem psychické krize člověka
- schopen vysvětlit dynamiku krize i různé typy krizí dle různých kritérií
- znát základní principy laické krizové intervence a současně si bude vědom mezí laické krizové intervence. - Osnova
- Obsah semináře:
- 1. Krize a její význam v životě člověka
- 2. Typy krizí dle různých kritérií I. (krize tranzitorní a traumatické)
- 3. Typy krizí dle různých kritérií II. (krize akutní a chronické)
- 4. Typy krizí dle různých kritérií III. (krize zjevné a latentní)
- 5. Typy krizí dle různých kritérií III. (krize individuální a komunitní)
- 6. Průběh krize (specifická dynamika)
- 7. Akutní reakce na krizi a posttraumatická stresová porucha
- 8. Krize v různých souvislostech I. (krize a závislost)
- 9. Krize v různých souvislostech II. (krize a psychické poruchy)
- 10. Způsoby zvládání krizí, copingové strategie
- 11. Možnosti a meze laické krizové intervence I.
- 12. Možnosti a meze laické krizové intervence II. (ve školním prostředí)
- Literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 543 s. ISBN 9788073673420. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- KAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Translated by Jana Vašková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 807178365X. info
- EIS, Zdeněk. Krize všedního dne. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 121 s. ISBN 80-85424-56-8. info
- Výukové metody
- Teoretické příprava, průběžné zpracovávání seminárního úkolu s možností konzultování. Konkrétnější informace viz níže pod "INFORMACE UČITELE".
- Metody hodnocení
- Podmínkou absolvování předmětu je vypracování seminárního úkolu a buď jeho odevzdání v elektronické podobě nebo jeho prezentování. Přesné, podrobné zadání najdou studenti ve studijních materiálech. Na seminárním úkolu pracují studenti samostatně v průběhu celého semestru.
- Informace učitele
- Student si zvolí JEDNU z těchto dvou možností - (1) nebo (2) - jako způsob absolvování předmětu:
(1) V návaznosti na teoretickou přípravu (samostudium) vypracuje student seminární úkol, ilustrující některý z aspektů psychické krize člověka, poté jej bude prezentovat na setkání, které proběhne v PÁTEČNÍM BLOKU. Přesné, podrobné zadání, veškeré instrukce a konkrétní termín pátečního bloku najdou studenti ve studijních materiálech pod položkou INFORMACE K PŘEDMĚTU, NÁMĚTY A INSTRUKCE K SEMINÁRNÍMU ÚKOLU; doplňující literaturu najdou rovněž ve studijních materiálech.
(2) Druhá možnost je obdobná, po prostudování zadané literatury student vypracuje seminární úkol (viz výše), poté jej v elektronické podobě odevzdá vyučující předmětu, a to do konce zkouškového období.
Další informace včetně námětů a instrukcí k seminárnímu úkolu najdou studenti v agendě "Studijní materiály" pod položkou INFORMACE K PŘEDMĚTU, NÁMĚTY A INSTRUKCE K SEMINÁRNÍMU ÚKOLU.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/VZpB32