PdF:XCJp04 Didaktika jazykové výchovy - Informace o předmětu
XCJp04 Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/1. 1px. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XCJp04/01: Út 17:00–17:50 učebna 50, Čt 15:00–16:50 učebna 51, K. Klímová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat získané vědomosti z oblasti jazykové kultury, fonetiky a komunikativních dovedností v praxi. Využívá nejnovější a nejvhodnější postupy, formy a metody práce při rozšiřování a obohacování slovní zásoby, dokáže s dětmi nacvičovat náležitou výslovnost, zřetelnost projevu apod. Prostřednictvím specifických prostředků a pomůcek napomáhá v jazykově výchovné práci osvojování příslušných kompetencí, a to především kompetence komunikativní, kompetence k učení a k řešení problému. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností, např. videonahrávky.
- Výstupy z učení
- Výstupy – na konci kurzu bude student umět: Definovat základní cíle a úkoly jazykové výchovy v mateřské škole. Orientovat se v RVP PV. Kultivovaně komunikovat a volit vhodné strategie při rozhovoru s dětmi, kolegy a rodiči, účinně argumentovat. Vést děti ke čtení s porozuměním. Využívat nejvhodnější metody k rozšiřování slovní zásoby dětí. Ovlivňovat nenásilně a vhodně komunikaci žáků – jazykový vzor učitele. Reflektovat studentskou praxi formou analýzy konkrétních činností, např. videonahrávky.
- Osnova
- 1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování. 2. Prostředky jazykově výchovné práce a jejich analýza. 3. Metody a formy práce při a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka; b) péči o zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost a zřetelnost mluvy); c) výchově k souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému); 4. Nejčastější poruchy dětské řeči v MŠ; péče o děti s poruchami řeči (vhodné metody a prostředky). 5.Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu. 6. Rozvíjení povědomí o gramatické stránce jazyka (osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů). 7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce.
- Literatura
- povinná literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
- KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
- KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2. info
- doporučená literatura
- Náhradní obsah: RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
- Náhradní obsah: VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
- Ječná, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha : Agentura Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-4-.
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 219 stran. ISBN 8024401878. info
- CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků :příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 197 s. ISBN 80-7178-136-3. info
- KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992. info
- Výukové metody
- Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především aplikace, analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémové metody, metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu. Tvoří jej 12 didaktických úkolů a pravopisný test. Správně musí student vyřešit 80 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/XCJp04