PdF:ZS1MP_CjR1 Jazykový rozbor 1 - Informace o předmětu
ZS1MP_CjR1 Jazykový rozbor 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Žvaková (cvičící) - Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_CjR1/01: Čt 17:00–17:50 učebna 58, A. Veřmiřovský
ZS1MP_CjR1/02: Čt 19:00–19:50 učebna 64, A. Veřmiřovský
ZS1MP_CjR1/03: Čt 10:00–10:50 učebna 34, K. Žvaková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student se učí aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících a využít teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
- Výstupy z učení
- Student je schopen aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu, interpretují textové jednotky ve vztahu ke stylové oblasti, do níž text patří, ke komunikační situaci, v níž text vzniká, popř. ve vztahu k záměru autora textu.
- Osnova
- 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti. 7. Bezpodměté slovesné konstrukce v češtině. Větné ekvivalenty v češtiny. Stylistická charakteristika bezpodmětých konstrukcí a větných ekvivalentů a jejich funkce v textu.
- Literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Výukové metody
- V semináři se provádí aktivní rozbory textů, diskuse o odborných problémech předmětu, prezentuje domácí práce.
- Metody hodnocení
- Podmínkou ukončení předmětu je adekvátní účast a prezentace samostatné práce.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ZS1MP_CjR1