ASPG_SKPS Školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 23. 1. 14:00–17:50 učebna 37, Pá 12. 2. 14:00–17:50 učebna 37
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu: na nové vyšší a obecnější rovině rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe; porozumět základním poznatkům a termínům pedagogické psychologie; používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie; poznávat učební a styly i strategie žáků; poznávat a ovlivňovat příčiny školní neúspěšnosti žáků.
Výstupy z učení
Student bude schopen: porozumět základním poznatkům a termínům školní psychologie; používat ve své práci základní metody pedagogické psychologie; poznávat učební a styly i strategie žáků; poznávat a ovlivňovat příčiny školní neúspěšnosti žáků
Osnova
  • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
  • 2. Pedagogická psychologie v systému věd.
  • 3. Metodologie a metody pedagogické psychologie.
  • 4. Vztah učení, vývoje a výchovy.
  • 5. Osobnost současného žáka.
  • 6. Problémový žák.
  • 7. Psychologie učení.
  • 8. Psychologie kreativity.
  • 9. Psychologie vyučování.
  • 10. Učební styly a strategie.
  • 11. Školní úspěch a neúspěch.
  • 12. Psychohygiena edukace.
  • 13. Psychologie osobnosti učitele.
  • 14. Psychologie výchovy.
  • 15. Rodina, škola a vývoj.
  • 16. Patopsychologie edukace.
  • 17. Psychosociální klima školy.
  • 18. Perspektivy pedagogické psychologie.
Literatura
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Psychologie pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2000, 257 s. ISBN 80-7157-476-7. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Úvod do studia psychologie. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 56 s. paido. ISBN 80-85931-02-8. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
přednášky, písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.