PdF:DCJDR_IMP2 Metodologie v pedagogice 2 - Informace o předmětu
DCJDR_IMP2 Metodologie vědecké práce v pedagogice 2
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- DCJDR_IMP1 Metodologie v pedagogice 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
- Osnova
- 0. Tematický okruh – uvedení do předmětu
- Od pedagogického výzkumu k výzkumu vzdělávání – vývoj, stav, perspektivy
- Institucionální a informační základna výzkumu vzdělávání
- Proces, design, metody výzkumu vzdělávání
- Disertační výzkum – od projektu k disertační práci
- 1. Tematický okruh – prostředí edukace
- Modely edukační reality a edukačního prostředí – východiska pro výzkum
- Výzkumy kultury školy a jejich metodologie
- Výzkumy klimatu školy/třídy a jejich metodologie
- Designování a výzkum učebních prostředí – instructional design
- 2. Tematický okruh – cíle edukace
- Cíle všeobecného vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexe
- Cíle oborového vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexe
- Výzkumy učitelova pojetí cílů a jejich metodologie
- 3. Tematický okruh – obsah edukace
- Výzkumy kurikula
- Modely didaktické transformace a rekonstrukce
- Výzkumy didaktické transformace a rekonstrukce
- Obsahové analýzy kurikulárních dokumentů (vč. učebnic)
- Výzkumy realizovaného kurikula a jejich metodologie
- 4. Tematický okruh – pedagogická komunikace a interakce: procesy vyučování a učení a jejich aktéři
- Výzkumy pedagogické komunikace a interakce a jejich metodologie
- Výzkumy procesů vyučování a učení a jejich metodologie
- Učitelské a žákovské (pre)koncepty – výzkum, diagnostika, intervence
- Výzkumy stylů a strategií učení
- Výzkumy zaměřené na výukové koncepce a metody
- Efektivity a kvalita výuky jako výzkumný problém
- 5. Tematický okruh – kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti
- Zkoumání expresivity a tvořivost
- Učení objevováním a tvořivost – metodologie a výzkumy
- (Kognitivní) aktivizace ve výuce jako předpoklad rozvoje tvořivosti – metodologie a výzkumy
- Literatura
- povinná literatura
- Němec, J., & Vlčková, K. (2011). Vnímání sociálního klimatu žáky: srovnání 1. a 2. stupně základní školy. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 162–196). Praha: Karolinum.
- Šebestová, S. (2011). Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Brno: Masarykova univerzita
- Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. et al. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita.
- Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.
- Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
- Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková, & K. Vlčková et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 145–167). Brno: Paido.
- Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., & Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: NÚV. (kap. 2.1).
- Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky. Orbis scholae, 6(3).
- Hloušková, L. (2008). Proměny kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.
- Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. (kap. 1, 4, 5).
- Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
- Knecht, P. (2011). Kontinuita kurikula mezi 1. a 2. stupněm v české ZŠ: pohledy do RVP ZV a žákovských sešitů. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 103–136). Praha: Karolinum.
- Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU.
- Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
- Janík, T. (2007). Cílová orientace ve výuce fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 17(1), 12–33.
- Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
- Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 1(1), 7–20.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59(2), 136–152.
- Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
- Píšová, M. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 60(3), 262–287.
- Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
- Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Předložit písemnou verzi projektu disertační práce.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky ke zkoušce z MVP 2 – zkouška má podobu obhajoby disertačního projektu po 2. semestru studia. Těžiště spočívá v rozpracování metodologické kapitoly budoucí disertace. Posuzuje se mj. to, jak se do zpracování kapitoly promítly obsahy zpracovávané v předmětech Pedagogika jako věda o edukační realitě a Filozofie výchovy. Průběžně do konce dubna daného roku budou studenti zasílat aktualizované verze svých disertačních projektů (text dle doporučené struktury v rozsahu 15–20 normovaných stran dle normy APA) na adresu tjanik@ped.muni.cz. Projekty budou posouzeny interními či externími odborníky – student obdrží posudek na svůj projekt nejpozději do konce května spolu s vyjádřením T. Janíka ohledně dalšího postupu a možného termínu zkoušky. U zkoušky (od poloviny května do konce června daného roku) student představí aktualizovanou verzi svého projektu a vyjádří se k připomínkám z posudku. V návaznosti na prezentaci se u zkoušky ověřují hlubší znalosti metodologických otázek (vč. znalostí terminologie) souvisejících s projektem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/DCJDR_IMP2