FC8009 Digitální gramotnost

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8009/Kombi01: So 24. 10. 17:00–19:50 učebna 3, So 7. 11. 17:00–19:50 učebna 3, So 5. 12. 10:00–11:50 učebna 3, P. Sládek, J. Válek
FC8009/Prez01: St 15:00–15:50 učebna 3, Čt 14:00–14:50 laboratoř 84, P. Sládek, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 75 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/75, pouze zareg.: 0/75, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/75
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti o digitálních technologiích a multimediálních studijních oporách zařaditelných do výuky, dále pak základní dovednosti aplikace digitální technologií ve výuce a tvorba multimediálních studijních opor.
Vědomosti: digitální imigranti a nativci; sociální sítě; interaktivní tabule; data mining
Dovednosti: vytvářet multimediální studijní opory; vhodně zvolit digitální techniku pro daný předmět; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení multimediálních studijních opor do výuky
- vytvořit multimediální opory s použitím digitálních technologií
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Osnova
  • Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
  • Digitální imigranti a nativci
  • Sociální sítě ve výuce
  • Interaktivní tabule
  • Smartphony a tablety ve výuce
  • Výuka pomocí smatphone a tabletů pro tělesně a mentálně znevýhodněné
  • Družicové systémy navigace
  • 3D tisk
  • Datová analytika (Data mining)
  • Robotika & umělá inteligence
  • Wearables & internet věcí
  • Personalizace obsahu na webu a při vyhledávání
Literatura
    povinná literatura
  • CHRÁSKA Miroslav. ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ A MOŽNÁ RIZIKA DIGITÁLNÍ DEMENCE (https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2015/01/06.pdf)
    neurčeno
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
  • STOJAN, Mojmír. Cvičení z didaktické technologie pro 1. st. ZŠ. Interní vydání pro KDT. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1996, 64 s. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
Výuka může probíhat také bezkontaktně
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Výuka může probíhat také bezkontaktně
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.