ICJp28 Repetitorium české literatury pro děti a mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:50 učebna 2
Předpoklady
Předpokladem pro zapsání předmětu je zakončení předmětu ICJp09 Literatura pro mládež 2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu studenti dokáží vysvětlit základní tendence a proměny intencionální literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti v kontextu vývoje celonárodní literatury. Hlouběji porozumí některým vybraným tematickým okruhům z historie české literatury i širším souvislostem vývoje literatury a umění.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit základní tendence a proměny intencionální literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti v kontextu vývoje celonárodní literatury. Hlouběji porozumí některým vybraným tematickým okruhům z historie české literatury i širším souvislostem vývoje literatury a umění.
Osnova
  • 1. Vývoj, pojetí a periodizace české literatury. 2. Starší česká literatura ve vývojovém kontextu evropských literatur, zvláštnosti české literatury, rozsah a smysl studia starší české literatury pro učitele na 1. stupni ZŠ. 3. Humanismus, renesance, baroko. 4. Základní problémy vývoje české kultury a vědy v období národního obrození, hlavní vývojové fáze, osobnosti, zrod literatury pro mládež. 5. Vztah folkloru ke kultuře umělé, adaptátorské aktivity. 6. Charakteristika české literatury ve 2. polovině 19. století, výrazné autorské osobnosti. 7. Situace na přelomu století, rozvoj nakladatelského podnikání (specializace na literaturu pro mládež). 8. Specifika české literatury v meziválečném období (proměny žánrové skladby). 9. Vývoj české literatury za okupace a v letech 1945-1948. 10. Literatura pro děti a mládež v 50. a 60. letech 20. století. 11. Literatura pro děti a mládež v 70. a 80. letech 20. století. 12. Proměny literatury v 90. letech 20. století a současnost literatury pro děti a mládež.
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Metody: teoretická příprava, výklad spojený s následnou diskusí nad odbornými problémy předmětu.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: Zpracování tezí v elektronické podobě k vybranému tematickému okruhu. Okruhy - zadané na počátku výuky - sledují jednotlivé periody vývoje literatury od počátků po současnost. Zpracování předpokládá u zvolené etapy postižení základních rysů a tendencí celonárodní literatury s přihlédnutím k postavení a podobě literatury pro děti a mládež ve daném období.
Informace učitele
Předmět je doporučován jako příprava ke státní závěrečné zkoušce. Předmět je volitelný. Formou přímé výuky bude realizován pouze v případě, že si ho zapíše minimálně 10 studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.