IPPk18 Školský a třídní management

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Ivona Princlíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům základní orientaci v koncepčních otázkách výchovy a vzdělávání v současném školském systému České republiky a vybavuje je znalostmi a dovednostmi třídního managementu.
Cíle předmětu:
1. seznámit se se základními koncepčními dokumenty a základní školskou legislativou;
2. seznámit se s právy a povinnostmi třídního učitele;
3. skrze aktivní participaci na výuce, analýzu autentických ukázek z praxe, kooperaci a diskusi vybavit studenty znalostmi a dovednostmi k plánování, řízení, hodnocení a evaluaci třídy;
4. vést studenty k sebereflexi svého pojetí výuky a plánování profesního rozvoje ve vztahu k potřebám rozvoje třídy.
Výstupy z učení
Výstupy z učení: student:
•definuje školský a třídní management, konkretizuje manažerské kompetence učitele;
•vyjmenuje základní školskou legislativu;
•uvede příklady povinné dokumentace školy;
•navrhne uspořádání třídy pro výuku žáků a popíše její výhody a rizika;
, •vytvoří strategii rozvoje vybrané třídy (vazba na souvislou ped. praxi);
•popíše strukturu tematického plánu a způsob práce s ním;
•uvede příklady pravidel třídy, aktivit pro sociální kohezi;
•definuje opatření pro přijímání nových žáků do třídy;
•ví, na které instituce se obrátit při řešení specifických problémů na škole;
•zná práva a povinnosti rodičů a svoje povinnosti vůči nim;
•aplikuje v praxi poznatky diferenciace ve výuce ve společném vzdělávání.
Osnova
  • 1.blok:
  • Školský a třídní management – terminologické vymezení; manažerské kompetence. Správa a řízení školství. Trendy ve vzdělávání v Evropské unii a ve světě. Vzdělávací politika České republiky. Strategie a programy rozvoje vzdělávání. Kurikulární dokumenty v našem vzdělávacím systému.
  • 2. blok:
  • Evropské projekty zaměřené rozvoj vzdělávání a podporu evropských strategií. Financování vzdělávání, školství a škol v ČR (v kontextu EU a dalších zemí). Evaluace školských systémů. Povinná dokumentace školy.
  • 3. blok:
  • Základní školská legislativa: Školský zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a jeho novela č. 82/2015 Sb.; zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a jeho novela č. 197/2014 Sb.; vyhlášky č. 256/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, č. 322/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku;
  • 4. blok:
  • Kompetence učitele v roli třídního manažera, role třídního učitele. Školní vzdělávací program a vzdělávací cíle. Východiska pro třídní plánování: školní kontext: školní dokumentace – ŠVP ZV, rozvrh a možnosti jeho úpravy; plánované akce školy a projekty, školní výlety, exkurze. Plánování výuky: třídní kontext: východiska, realizace, strategie rozvoje třídy; tem. plány, jejich tvorba. Podmínky a zdroje pro učení.
  • 5. blok:
  • Společné vzdělávání, znalost podpůrných opatření pro společné vzdělávání. Individualizace a diferenciace ve výuce, podpůrná opatření. IVP, podpůrný a výchovný plán. Problémy třídy a jejich řešení.
  • 6. Blok:
  • Spolupráce třídního učitele s odborníky (psycholog, preventista, environ. pracovník, výchovný poradce, policie, OSSZ, SPC …). Spolupráce třídního učitele s rodiči. Silné a slabé stránky učitele, jeho pojetí výuky, reflexe výsledků v praxi.
Literatura
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Autoevaluace a benchmarking ve škole. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2010, 117 s. ISBN 9788074090295. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009, 328 s. ISBN 9788073574949. info
  • OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 111 s. ISBN 8024404524. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Výukové metody
workshop, diskuse, týmová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 5 stran, která bude předmětem kolokvia: a) své pojetí výuky, své silné a slabé stránky b) pro vybranou třídu navrhne strategický plán jejího rozvoje ve struktuře: charakteristika třídy, strategie rozvoje třídy; evaluace opatření.
Informace učitele
Další literatura: Bacík, F., Kalous, J., & Svoboda, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton. Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton. Berg, G. & Pol.M. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita. Eger, L. (2002). Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cechtuma. Eurydice: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997 Karasová, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál. Mertin, V. (1995). Individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Nezvalová, D. (2002). Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého. Nováčková, Jana. (2006). Mýty ve vzdělávání. Kroměříž.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.