IPPp02 Vstupní pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem vstupní praxe je poskytnout nastupujícím studentům počáteční empirickou orientaci v současné primární škole tak, aby se potvrdila jejich profesní motivace. Reflexe zážitků z této praxe budou přispívat k porozumění tématům studijního předmětu úvod do pedagogiky a psychologie.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: Popsat vlastními slovy edukační realitu v různých primárních školách. Využít záznamy z hospitací a jejich reflexí při základní orientaci v terminologii pedagogiky a psychologie.
Osnova
  • Praxe probíhá blokově po dobu jednoho týdne v samotném úvodu studia. Studenti společně s metodikem praxe hospitují na různých primárních školách (státní, soukromá, alternativní, speciální…), přičemž jedna návštěva je realizována v mateřské škole a na 2. stupni ZŠ (6. ročník). V hospitačních záznamech reflektují edukační prostředí v navštívených školách, práci učitelů a postavení žáků. Každá návštěva je bezprostředně reflektována ve společné diskusi s metodikem praxe.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro ZV (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/318/
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
portfolio, zápočet
Informace učitele
http://katedry.ped.muni.cz/primarni-pedagogika/pro-studenty-zs/praxe-zs
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.