SPDC016 Profilace - širší vědní základ - Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Vypracování individuálního vzdělávacího plánu pro žáka s diagnostikovanou specifickou poruchou učení Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky. Výuka v předmětu SPU ve dvou semestrech
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat rozšířené znalosti z oboru specifických poruch učení
- Propojit je s didaktikou českého jazyka, cizího jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí zájmu oboru, a to v národním i mezinárodním kontextu.
- Umět se orientovat v odborné literatuře specifických poruch učení naší i zahraniční a v elektronických databázích.
- Umět specifikovat osobnost žáka z pohledu jeho učebních preferencí a strategií
- Umět využít získané poznatky ke zpracování přehledové studie z oboru SPU
- Umět zpracovat případovou studii s využitím poznatků z SPU, psychologie handicapu a poruch psychického vývoje.
Osnova
  • Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení
    • Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení
    • Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání • Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí
    • Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD). Deficity dílčích funkcí
    • Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení
    • Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení
    • Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR
    • Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
    • Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)
    • Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců
    Specializační okruhy
    Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU
    Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři
    Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody
    Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU
    Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU
    Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU
    Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení
    Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení
Literatura
    povinná literatura
  • GRAY, Abigail. Effective differentiation : a training guide to empower teachers and enable learners with SEND and specific learning difficulties. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, x, 179. ISBN 9781138502833. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to students with learning disorders in inclusive school environment. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 164 s. ISBN 978-80-210-7110-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
    doporučená literatura
  • ROWE, Ann, Julie F. PACE a Karin TULCHINSKY COHEN. Creating effective programs for gifted students with learning disabilities. Waco, Tex.: Prufrock Press, 2013, xi, 236. ISBN 9781618210449. info
  • KAUFMAN, Scott Barry. Ungifted : intelligence redefined. New York, NY: Basic Books, 2013, xxiii, 397. ISBN 9780465025541. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • KORMOS, Judit a Anne Margaret SMITH. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters, 2012, xii, 232. ISBN 9781847696205. info
  • PAGLIANO, Paul J. The multisensory handbook : a guide for children and adults with sensory learning disabilities. 1st pub. London: Routledge, 2012, x, 162. ISBN 9780415597548. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • REID, Gavin. Dyslexia : a practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, xx, 388. ISBN 9780470760406. info
  • Learning disabilities. Edited by Helen Edwards - Bob Gates - Helen Atherton. 5th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2007, xvii, 727. ISBN 9780443101984. info
  • REID, Gavin a Shannon GREEN. 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. New York: Continuum, 2007, xi, 123. ISBN 9780826493989. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 8085931893. info
  • Specifické poruchy učení a chování :sborník 2000. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-7178-389-7. info
Výukové metody
Diskuse, rešerše, přehledové studie.
Metody hodnocení
Diskuse na základě plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.