PdF:SPk606 Výuka žáků se SVP III – slucho - Informace o předmětu
SPk606 Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- 75 % účast, seminární práce
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvoření dovedností a kompetencí studentů při překonávání překážek ve škole u žáků s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, které jim důsledky postižení vytváří bariéry v dosahování cílů výuky. Edukační potřeby jsou zaměřené na podporu těchto žáků v procesech učení, na specifika výuky a na podporu pedagogů v inkluzivní škole se zaměřením na strategie podpory žáka s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • student bude umět podporovat žáky se SVP se zaměřením na problémy v procesech učení, • bude znát speciálněpedagogické postupy při edukaci, • bude umět adekvátně využívat kompenzační pomůcky.
- Osnova
- Tělesné postižení 1. Mentální procesy u žáků s tělesným postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 2. Využití speciálních reedukačních a kompenzačních metod ve vyučování (náhradní způsoby psaní, senzomotorická cvičení); modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků s tělesným postižením (znát a respektovat specifické problémy žáka – snížené pracovní tempo, individuální potřeby, klasifikace a hodnocení) 3. Úprava prostředí (zajištění bezbariérovosti, optimální sezení a pracovní plocha, uspořádání třídy, asistence při přemísťování apod.), využití kompenzačních a rehabilitačních pomůcek ve vzdělávání (pomůcky usnadňující pohyb, pomůcky na psaní a kreslení, pomůcky na rozvoj manuální činností a sebeobsluhy, pomůcky k TV a relaxaci, pomůcky k vybavení třídy). 4. Informační technologie jako kompenzační pomůcky (speciální klávesnice, PC s hlasovým výstupem, počítačové programy, ovládání PC pomocí speciálních přídavných zařízení - myší a joystiků, software pro osoby se zdravotním postižením). 5. Copingové strategie a jejich vztah u žáků dlouhodobě nemocných (žák s chronickým a dlohodobým onemocněním, žák s progresivním onemocněním). 6. Intervence v oblasti spolupráce rodiny a školy (vzájemná komunikace, respekt vůči rodičům, zachovávat důvěrnost, nabídka strategií k zapojení rodičů, plánování setkání) 7. Obecné přístupy k osobám na vozíčku (komunikace, překonávání technických bariér, asistenční podpora). 8. Využití ergoterapie v edukaci žáků s tělesným postižením (smysluplné zaměstnávání, kterým usilujeme o zachování a využívání schopností jedince potřebných pro zvládání běžných denních, pracovních, zájmových a rekreačních činností u osob s tělesným postižením). 9. Specifické problémy profesní přípravy a volby povolání (oblasti diagnostiky k profesionální orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých). 10. Okruh problémů u jedinců s lékařskou diagnózou autismus (charakteristika, specifika v procesu vzdělávání, TEACH program). Oftalmopedie: 11. Vliv postižení zraku na psychické procesy (oblast kognitivních procesů, komunikace). Specifika a sociální důsledky zrakového postižení v jednotlivých vývojových obdobích (dětství, adolescence, dospělost) 12. Čtení a psaní u dětí a žáků se zrakovým postižením – strategie pro dosažení těchto schopnpostí a dovedností u různého stupně a typu postižení zraku. Braillovo písmo – zápis, výuka, užití. 13. Tyflografika a možnosti hmatového zobrazování pro osoby s těžkým postižením zraku – využití různých technologií v procesu edukace. 14. Úprava prostředí pro vzdělávání žáka s postižením zraku (pracovní místo, školní prostředí a jeho úprava pro žáka s postižením zraku). 15. Samostatný pohyb a orientace v prostoru dětí a žáků s postižením zraku. Pohyb s bílou holí, s průvodcem. Strategie pro samostatný pohyb v různých podmínkách prostředí. 16. Speciální a kompenzační pomůcky pro osoby s postižením zraku a jejich využívání v procesu vzdělávání a učení. Informační technologie a přístup k informacím žáků s postižením zraku. 17. Modifikace a specifika metod a postupů ve výuce žáka s postižením zraku, vyučovací prostředky a úprava materiálů jako strategie pro efektivní vzdělávání a učení žáků s oslabeným viděním a žáků nevidomých. 18. Komunikace se žákem s postižením zraku a s jeho rodinou. Komunikace se spolužáky a strategie podpory třídního klimatu v inkluzi žáka s postižením zraku. Spolupráce rodina-škola. 19. Specifická opatření a modifikace v dílčích vzdělávacích oblastech (jazykové kompetence, matematické kompetence, společenské a přírodní vědy, tělesná výchova). Běžné a specifické kurikulum – cílená podpora žáka s postižením zraku v kontextu předprofesní a profesní přípravy. 20. Přístup k osobám se zrakovým postižením a specifika provázení (podpora žáka s postižením zraku v oblasti školních a mimoškolních aktivit). Surdopedie: 21. Mentální procesy u žáků se sluchovým postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 22. Komunikace u žáků se sluchovým postižením – vizualizace mluvené češtiny, recepce psané formy českého jazyka, čtenářská gramotnost, vizuálně – motorické komunikační systémy 23. Kompenzační pomůcky – sluchadla, kochleární implantáty, bezdrátová technologie 24. Využití speciálních metod ve vyučování – modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků se sluchovým postižením (znát a respektovat specifické problémy žáka – pracovní tempo, koncentrace, individuální potřeby, klasifikace a hodnocení) 25. Úprava prostředí (zajištění vhodných akustických podmínek, optimální usazení žáka ve třídě a pracovní plocha, uspořádání třídy apod.), využití kompenzačních a speciálních pomůcek ve vzdělávání (didaktické pomůcky, speciální učebnice, IT vybavení, pomůcky k vybavení třídy). 26. Intervence v oblasti spolupráce rodiny a školy (vzájemná komunikace, respekt vůči rodičům, zachovávat důvěrnost, nabídka strategií k zapojení rodičů, plánování setkání) 27. Intervence v oblasti spolupráce rodin, školy a poradenských pracovníků (ŠPP, ŠPZ, PPP) 28. Logopedická terapie a její specifika u žáků s postižením sluchu ve školním věku, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. 29. Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze. 30. Zážitkové aktivity – pro pedagogy a pro spolužáky (tematicky zaměřené na simulaci postižení sluchu) 31. Puberta a dospívání (vliv postižení na průběh puberty, specifické problémy dospívajících).
- Literatura
- povinná literatura
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- doporučená literatura
- JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
- KOMORNÁ, Marie. Psaná čeština českých neslyšících - čeština jako cizí jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 79 s. ISBN 9788087218297. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
- Výukové metody
- přednáška, video, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- Zk Test 40 otázek, 70 % úspěšnost
- Informace učitele
- Literatura bude vyučujícím upřesněna.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPk606