SPp301 Komunikace osob se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
Mgr. Bc. Martin Kulda (cvičící)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp301/001: Čt 16:00–17:50 učebna 32, M. Štibrányiová
SPp301/01: Út 16:00–19:50 učebna 60, M. Kulda, M. Štibrányiová
Předpoklady
Zapisují všichni studenti kromě studentů psychopedie s etopedií nebo speciální andragogikou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si osvojí základy v oblasti různých komunikačních technik užívaných při kontaktu s jedinci se sluchovým postižením. Požadována bude aktivní účast ve výuce. Cílem předmětu je seznámit studenty s nabídkou komunikačních systémů vhodných pro jedince se sluchovým postižením a vhodností jejich užití dle typu a stupně sluchové vady a dle individuálních potřeb jedince. Student bude seznámen se základními pravidly pro komunikaci s jedincem se sluchovým postižením při využití různých komunikačních systémů, příp. v situaci, kdy je využíván tlumočník. Student bude dále seznámen s problematikou recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících, odezírání a s využitím vizuálně-motorických komunikačních systémů ve vzdělávání Dále budou prezentovány možnosti a specifika intrakulturní a interkulturní komunikace jedinců se sluchovým postižením. Očekávané výstupy:  student zná dostupné komunikační systémy pro jedince se sluchovým postižením;  umí využít vybrané komunikační systémy v praxi;  orientuje se v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží;  orientuje se v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením
Výstupy z učení
Student zná dostupné komunikační systémy pro jedince se sluchovým postižením; umí využít vybrané komunikační systémy v praxi; orientuje se v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží; orientuje se v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):  Komunikační systémy osob se sluchovým postižením.  Ontogenetický vývoj řeči u jedinců se sluchovým postižením.  Raná komunikace u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině.  Rozvoj komunikačních dovedností u dětí se sluchovým postižením.  Český jazyk v komunikaci neslyšících.  Recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících.  Možnosti úpravy textu pro čtenáře se sluchovým postižením.  Odezírání.  Vizuálně-motorické komunikační systémy.  Český znakový jazyk – teoretické základy.  Bilingvismus neslyšících.  Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením.  Intrakulturní a interkulturní komunikace u jedinců se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
    neurčeno
  • KRAHULCOVÁ, Beata. Dyslalie. Praha: Beakra, 2007, 188 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, aktivní účast ve výuce, plnění průběžných úkolů během semestru.
Metody hodnocení
Písemná zkouška (úspěšnost 70 %), praktická zkouška a ústní zkouška.
Informace učitele
inná literatura Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Doporučená literatura Doležalová, L. Manuál základních postupů jednání při kontaktu se studentem se sluchovým postižením na vysoké škole: příloha na CD. In Doležalová, L. (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU. Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Langer, J. (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc: UP PdF. Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (DVD, 4 díly). Olomouc: UP PdF. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008) Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Vysuček, P. (2008) Prstová abeceda v českém znakovém jazyce – praktická cvičení (DVD). Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti surdopedie a logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.