PdF:SPp301 Komunikace osob se sluchovým p - Informace o předmětu
SPp301 Komunikace osob se sluchovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (přednášející)
Mgr. Bc. Martin Kulda (cvičící)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp301/001: Čt 16:00–17:50 učebna 32, M. Štibrányiová
SPp301/01: Út 16:00–19:50 učebna 60, M. Kulda, M. Štibrányiová - Předpoklady
- Zapisují všichni studenti kromě studentů psychopedie s etopedií nebo speciální andragogikou
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Student si osvojí základy v oblasti různých komunikačních technik užívaných při kontaktu s jedinci se sluchovým postižením. Požadována bude aktivní účast ve výuce. Cílem předmětu je seznámit studenty s nabídkou komunikačních systémů vhodných pro jedince se sluchovým postižením a vhodností jejich užití dle typu a stupně sluchové vady a dle individuálních potřeb jedince. Student bude seznámen se základními pravidly pro komunikaci s jedincem se sluchovým postižením při využití různých komunikačních systémů, příp. v situaci, kdy je využíván tlumočník. Student bude dále seznámen s problematikou recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících, odezírání a s využitím vizuálně-motorických komunikačních systémů ve vzdělávání Dále budou prezentovány možnosti a specifika intrakulturní a interkulturní komunikace jedinců se sluchovým postižením. Očekávané výstupy: student zná dostupné komunikační systémy pro jedince se sluchovým postižením; umí využít vybrané komunikační systémy v praxi; orientuje se v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží; orientuje se v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením
- Výstupy z učení
- Student zná dostupné komunikační systémy pro jedince se sluchovým postižením; umí využít vybrané komunikační systémy v praxi; orientuje se v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží; orientuje se v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Ontogenetický vývoj řeči u jedinců se sluchovým postižením. Raná komunikace u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině. Rozvoj komunikačních dovedností u dětí se sluchovým postižením. Český jazyk v komunikaci neslyšících. Recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících. Možnosti úpravy textu pro čtenáře se sluchovým postižením. Odezírání. Vizuálně-motorické komunikační systémy. Český znakový jazyk – teoretické základy. Bilingvismus neslyšících. Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením. Intrakulturní a interkulturní komunikace u jedinců se sluchovým postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
- neurčeno
- KRAHULCOVÁ, Beata. Dyslalie. Praha: Beakra, 2007, 188 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, aktivní účast ve výuce, plnění průběžných úkolů během semestru.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška (úspěšnost 70 %), praktická zkouška a ústní zkouška.
- Informace učitele
- inná literatura Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. Krahulcová, B. (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. Doporučená literatura Doležalová, L. Manuál základních postupů jednání při kontaktu se studentem se sluchovým postižením na vysoké škole: příloha na CD. In Doležalová, L. (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU. Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Langer, J. (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc: UP PdF. Langer, J., Ptáček, V., Dvořák, K. (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (DVD, 4 díly). Olomouc: UP PdF. Slánská Bímová, P., Okrouhlíková, L. (2008) Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Vysuček, P. (2008) Prstová abeceda v českém znakovém jazyce – praktická cvičení (DVD). Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti surdopedie a logopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPp301