PdF:SPp534 Oftalmopedie 2 – strategie a m - Informace o předmětu
SPp534 Oftalmopedie 2 – strategie a možnosti podpory žáků v procesu edukace
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp534/01: Po 8:00–11:50 učebna 52, P. Röderová
SPp534/02: Pá 13. 11. 8:00–13:50 učebna 60, So 21. 11. 8:00–13:50 centrum, Pá 11. 12. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 15. 1. 8:00–13:50 centrum, P. Röderová - Předpoklady
- Absolvovány základy oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se strategiemi a možnostmi podpory žáka s postižením zraku ve školním prostředí - s opatřeními personálními a materiálními, s modifikacemi metod a způsobů práce, které jsou efektivní pro samotného žáka s postižením zraku, ale také pro celou inkluzivní třídu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat strategie pro zrakovou práci žáka s postižením zraku
- doporučit vhodnou speciální pomůcku
- porozumět modifikacím metod a forem práce v inkluzivní třídě se žákem se zrakovým postižením - Osnova
- • Zraková práce - specifika, nároky, potřeby žáka s postižením zraku
- • Speciální pomůcky využívané žáky s postižením zraku v procesu edukace
- • Podpora specifických kompetencí žáků s postižením zraku
- • Specifika edukace žáků s postižením zraku a žáků s oslabeným viděním
- • Metody a formy práce v inkluzivní třídě se žákem s postižením zraku
- • Poradenství, podpora a opatření v procesu edukace žáka s postižením zraku
- • Orientace v prostoru a samostatný pohyb žáka s postižením zraku - strategie podpory
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar a Eva MATOUŠKOVÁ. Rozvoj dovedností zrakového vnímání se speciálními optickými pomůckami a kamerovou televizní lupou : metodická příručka s náměty pro rozvoj dovedností : (pro učitele, vychovatele, žáky se zrakovým postižením a jejich rodiče). V Praze: [s.n.], 2011, 48 s. ISBN 9788025498774. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých : jak efektivně využít slabý zrak. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2007, 39 s. ISBN 9788072549498. info
- doporučená literatura
- JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- neurčeno
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- Functional vision : a practitioner's guide to evaluation and intervention. Edited by Amanda Hall Lueck. New York: AFB Press, American Foundation for the Blind, 2004, xx, 521. ISBN 9780891288718. info
- The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, s. 671-137. ISBN 9780195094893. info
- Výukové metody
- přednáška, video, diskuse, simulace
- Metody hodnocení
- Průběžné zkoušení, závěrečné zkoušení Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPp534