XTIk02 Praktické činnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTIk02/01: Pá 23. 10. 10:00–11:50 učebna 47, Pá 4. 12. 13:00–14:50 učebna 47, Pá 11. 12. 17:00–18:50 učebna 47, Pá 8. 1. 15:00–16:50 učebna 47, P. Vybíral
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Praktické činnosti se zaměřuje na rozvoj vědomostí a dovedností studentů v oblasti práce s přírodními a technickými materiály, a dále s možností využití konstrukčních a elektrotechnických stavebnic a výpočetní techniky v předškolním vzdělávání. V semináři se studenti seznámí se současným pojetím v oblasti práce s materiály, s pracovními pomůckami a nástroji využívanými při práci s dětmi předškolního věku a aplikují tyto poznatky při realizaci námětů z přírodních a technickým materiálů. Osvojí si zásady spontánní a řízené činnosti v oblasti práce s konstrukčními a elektrotechnickými stavebnicemi a výběru vhodných multimediálních aplikací v práci pedagoga v předškolním vzdělávání.
Výstupy z učení
Studenti:
1. Vyberou a aplikují multimediální softwarovou aplikaci v předškolním vzdělávání.
2. Osvojí si základní techniky práce s papírem, přírodními a technickými materiály.
3. Osvojí si základní techniky práce s textilními materiály.
4. Navrhnou a popíšou pomůcky a nástroje používané při práci s přírodními a technickými materiály.
5. Vytvoří zásobník námětů z přírodních a technických materiálů.
6. Navrhnou a definují vhodné typy konstrukčních a elektrotechnických stavebnic vhodných pro předškolní vzdělávání.
Osnova
  • Sylabus semináře.
  • 1. blok: Zásady bezpečné práce s pracovními pomůckami a nástroji využívanými v předškolním vzdělávání.
  • 2. blok: Technologie práce s papírem, přírodními a technickými materiály.
  • 3. blok: Práce se stavebnicemi – přehled montážních a elektrotechnických stavebnic, práce podle návodu a schématu, řešení problémových úloh.
  • 4. blok: Multimediální programy a interaktivní materiály ve výuce v MŠ, internetové portály.
Literatura
  • CLAYCOMB, Patty. Školka plná zábavy : kalendář tvořivých her pro předškolní děti. Translated by Jiří Bumbálek. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2011, 246 stran. ISBN 9788073679132. info
  • PEDEVILLA, Pia. Tvořit se dá ze všeho! : přes 300 nápadů pro malé i velké ruce. Translated by Petra Langrová. Ostrava: Anagram, 2011, 143 s. ISBN 9788086331799. info
  • Kreslíme na počítači se skřítkem Pá. Illustrated by Roman Plášek. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, 59 s. ISBN 802510334X. info
Výukové metody
Praktická cvičení.
Metody hodnocení
Student vytvoří zásobník námětů z přírodních a technických materiálů, zpracuje metodické listy pro aplikace vhodných typů stavebnic, navrhne softwarovou podporu pro práci na PC a vypracuje tematicky zaměřený výukový projekt, který obhájí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.