PdF:XVVk01 Tvorba a dítě předškolního věk - Informace o předmětu
XVVk01 Tvorba a dítě předškolního věku
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XVVk01/01: Pá 16. 10. 13:00–14:50 ateliér 18A, Pá 30. 10. 15:00–16:50 ateliér 18A, Pá 6. 11. 17:00–18:50 ateliér 18A, Pá 18. 12. 14:00–15:50 ateliér 18A, H. Stadlerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je sledovat specifika dětského výtvarného projevu; poznávat prostředky, jak iniciovat autentický výtvarný projev; aktivně objevovat tvorbou umělců hledajícím inspiraci ve výtvarném projevu dětí a spontánním umění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: - porozumět specifickým znakům dětského výtvarného projevu; - porozumět cílům výtvarných činností v předškolním vzdělávání; - projevit aktivní zájem o výtvarné umění.
- Osnova
- Souvislosti mezi vývojem psychiky a vývojem dětského výtvarného projevu. Interpretace dětského výtvarného projevu (kazuistika). Spontánní a řízený výtvarný projev dítěte v kontextu předškolní vzdělávání. Diagnostické možnosti dětského výtvarného projevu. Metody a formy iniciace dětského výtvarného projevu - praktické příklady, výstupy, reflexe. Výtvarné umění a předškolní vzdělávání - inspirace, realizace výtvarných činností.
- Literatura
- Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE.
- Stadlerová, H. & kol. (2011). Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MUNI PRESS.
- Babyrádová, H (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Nakladatelství MU v Brně.
- Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
- Výukové metody
- teoretická příprava, interpretace dětské tvorby a vybrané umělecké tvorby
- Metody hodnocení
- vypracování případové studie
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/XVVk01