ZS1MK_SRT Strategie řízení třídy

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Ivona Princlíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_SRT/01: Pá 9. 10. 15:00–16:50 učebna 38, Pá 20. 11. 13:00–14:50 učebna 38, Pá 27. 11. 13:00–14:50 učebna 37, Pá 8. 1. 15:00–16:50 učebna 38, I. Princlíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konkretizuje manažerské kompetence učitele; zdůvodní vybraný způsob uspořádání třídy s jeho pozitivy a negativy; zná základní legislativu; vysvětlí význam strategického plánu rozvoje třídy a jeho obsahové zaměření; zná požadavky na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu; zná strukturu tematického plánu, uvede jeho příklad; uvede příklady povinné dokumentace školy; uvede příklady pravidel třídy, aktivit pro její sociální kohezi; navrhne plán pro přijímání nových žáků do třídy; ví, na které instituce se obrátit při řešení specifických problémů na škole; zná práva a povinnosti rodičů a svoje povinnosti vůči nim.
Osnova
  • Koncepce výchovy a vzdělávání v ČR pro 21. století, vzdělávací politika v ČR. Národní program rozvoje vzdělávání a kurikulární dokumenty. RVP ZV. Školská legislativa a školní dokumentace. Školský a třídní management Role třídního učitele: prostředí a podmínky pro učení, vybavení, uspořádání třídy; třídní plánování Školní dokumentace,ŠVP ZV, rozvrh a možnosti jeho úpravy; plánované akce školy a projekty; spolupráce s odborníky; Plánování učitele Aktivizující, kooperativní výukové metody, komplexní výukové metody Individualizace a diferenciace Problémy třídy Rodiče a spolupráce s nimi Sebereflexe učitele
Literatura
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677848. URL info
  • Vedení školy v praxi :vše, co potřebujete k úspěšnému řízení školy!. Edited by Lenka Slavíková - Radoslav Kučera - Petr Linhart. Praha: Raabe, 2003, 1 sv. (na. ISBN 80-86307-13-1. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 111 s. ISBN 8024404524. info
  • SPIRIT, Michal. Zákoník práce s komentářem pro školy, předškolní a školská zařízení. Vyd. 2., dopl. a aktualiz. v. Praha: Portál, 2001, 244 s. ISBN 80-7178-674-8. info
  • Školský management I : mezinárodní sborník. Edited by Ludvík Eger - Dagmar Jakubíková. 1. vyd. V Chebu: Západočeská univerzita, 1999, 106 s. ISBN 8070825871. info
  • EGER, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 224 s. ISBN 80-7082-430-1. info
  • OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 109 s. ISBN 8070679417. info
  • FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • BRADA, Josef, Jan SOLFRONK a František TOMÁŠEK. Vedení školy. Praha: RAABE, 1996, ca 300 s. ISBN 80-902189-0-3. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Výukové metody
semináře s aktivní účastí studentů; příklady z praxe
Metody hodnocení
Zápočet - seminární práce Kritéria pro seminární práci: rozsah 4-6 stran podle zadání vyučujícího, elektronická verze.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.