FC5052 Úvod do oborových didaktik SOŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Úvod do oborových didaktik je zaměřen na vymezení didaktiky praktického vyučování a odborných předmětů v systému pedagogických věd. Dále je pozornost věnována procesu výuky praktického vyučování a odborných předmětů a stěžejním oblastem oborové didaktiky (cíle a obsah výuky, technologie výuky). Předmět je zaměřen na osvojení vědomostí a dovedností v oblasti aplikace obecně didaktických poznatků do výuky praktického vyučování a odborných předmětů.
Vědomosti: Ucelený přehled o oborové didaktice SOŠ, základní rozdělení didaktik pro technické obory, obory služeb, zdravotnické obory a další.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky odborných předmětů, definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů, uplatňování didaktických zásad.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- stanovit cíle a obsah výuky praktického vyučování a odborných předmětů;
- vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů;
- zvolit nebo vytvořit nástroje hodnocení ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
Osnova
  • 1. Oborové didaktiky v systému pedagogických věd, středním odborném vzdělávání.
  • 2. Proces výuky odborných předmětů, typy a fáze vzdělávacího procesu.
  • 3. Uplatňování didaktických zásad a pravidel ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
  • 4. Vzdělávací cíle ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
  • 5. Uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
  • 6. Výukové metody používané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů.
  • 7. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve středním odborném vzdělávání a učební úlohy podporující tyto aktivity.
  • 8. Aktivizující a komplexní výukové metody ve výuce odborných předmětů.
  • 9. Organizační formy ve středním odborném vzdělávání.
  • 10. Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
Literatura
    povinná literatura
  • Vaněček, D. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, ISBN 978-80-01-05991-3
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
    doporučená literatura
  • OURODA, S. Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5.
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 213 s. Odborné a technické vzdělávání, svazek 1. ISBN 978-80-210-8677-7. URL info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
Výukové metody
Konzultace, přednáška.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky ke kolokviu: znalost problematiky v rozsahu témat uvedených v sylabu předmětu. Kolokvium je písemné a ústní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.