ITVp21 Základy sportovních her

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVp21/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 12:00–12:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/02: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 13:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/03: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 14:00–14:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/04: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 15:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/05: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 11:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen popsat a ovládat techniku a metodiku nácviku základních herních cvičení a jejich uplatnění v tělesné výchově s pravidly přizpůsobenými pohybovým schopnostem a dovednostem žáků mladšího školního věku. Umí definovat rozdělení pohybových her a prakticky je využívat v hodinách tělesné výchovy. Dokáže vytvořit a správně využít odpovídající zásobník základních pohybových a netradičních her ve výuce předmětu tělesná výchova na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje poznatky z tělesné výchovy v oblasti pohybových a sportovních her. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při výuce pohybových a sportovních her u dětí mladšího školního věku. Dokáže diagnostikovat techniku provedení jednotlivých pohybových dovedností a navrhnout vhodná průpravná cvičení a hry pro zlepšení kvality provedení určité pohybové dovednosti. Orientuje se v pravidlech pohybových a sportovních her, která jsou upravena pro potřeby mladšího školního věku (např. barevný volejbal) a dokáže organizovat školní turnaje na úrovni 1. stupně základní školy. Je schopen organizovat a vhodně zařazovat pohybové hry podle potřeby do jednotlivých částí vyučovací hodiny tělesné výchovy.
Osnova
  • 1. Základní pojmy spojené s osvojovanými činnostmi, bezpečnost a hygiena při hrách, vhodné oblečení a obutí. 2 – 12. Cvičení jsou rovnoměrně rozdělena mezi pohybové hry a sportovní hry basketbal, florbal, fotbal, házená a volejbal. Obsahová náplň pohybových her: osvojení si základních pojmů souvisejících s pohybovými hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci pohybových her, bezpečnost při hrách, pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, pohybové hry pro manipulaci s náčiním, soutěživé, bojové, tvořivé hry, ukázky dělení pohybových her z pohledu více autorů v praxi, pohybové hry ve vztahu ke sportovním hrám, vytváření zásobníku pohybových her vhodných ve výuce tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ podle ročníků a vzdělávacích plánů. Obsahová náplň sportovních her: značení a vybavení hřišť, role ve hře, zjednodušená pravidla, základy spolupráce, organizace utkání, sportovní hry ve vzdělávacích programech, průpravná a herní cvičení pro manipulaci s míčem, základní přihrávky, pohyb bez míče i s míčem, vedení míče, střelba, obrana, průpravné sportovní hry a hry s upravenými pravidly podle možností daných vybavením školy a předpoklady žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • • Matušinová, S. (2012). Minivolejbal na 1. stupni základní školy. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/209730/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Matysková, A. (2013). Sportovnì hry na 1. stupni ZŃ: metodický materiál pro studenty. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/322133/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Nykodým, J. (2006). Teorie a didaktika sportovnìch her. Brno: Masarykova univerzita.
  • Rjabcová, H., & Skruņný, Z. (2014). Rekreačnì pohybové a sportovnì hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivnìho ņivotnìho stylu. Liberec: TUL.
  • Bailey, S. (1996). Science in the service of physical education and sport: the story of the International Council of Sport Science and Physical Education, 1956-1996. New York: J. Wiley and Sons.
  • Hondlìk, J. (1992). Sportovnì a pohybové hry na 1. stupni základnì ńkoly. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU České Budějovice.
  • • Mužík, V., & Nováček, V. (1993). Nehrajme jen vybíjenou: herní činnosti s míčem pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Hanex. neurčeno
  • Večeřa, K., & Nováček, V. (1995). Sportovnì hry. Brno: Masarykova univerzita.
  • • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 292 s. ISBN 80-85783-29-0.
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Teoretický test, ukázka správné techniky vybraných praktických pohybových dovedností.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.