ITVp42 Didaktika tělesné výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVp42/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 8:00–9:50 učebna 27, V. Mužík, J. Vrbas
ITVp42/02: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 10:00–11:50 učebna 27, V. Mužík, M. Trávníček
ITVp42/03: St 22. 9. až St 15. 12. St 8:00–9:50 učebna 27, V. Mužík, J. Vrbas
ITVp42/04: St 22. 9. až St 15. 12. St 10:00–11:50 učebna 27, V. Mužík, M. Trávníček
Předpoklady
ITVp33 Tělesná výchova a výchova ke zdraví s didaktikou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat teoretické a praktické poznatky do výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Na základě absolvovaného vyučovacího pokusu a prováděných reflexí je způsobilý koncipovat a realizovat tělesnou výchovu s prvky výchovy ke zdraví dle obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Student dokáže koncipovat výuku tělesné výchovy dle obsahu povinného vzdělávání (vzdělávacích programů), vytváří odpovídající studijní přípravy na vyučovací hodiny tělesné výchovy v integraci s prvky výchovy ke zdraví a úspěšně realizuje vyučovací hodiny tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Na základě pozorování výuky tělesné výchovy umí posoudit kvalitativní i kvantitativní ukazatele výuky tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví.
Osnova
  • Posuzování vyučovací činnosti učitele a učební činnosti žáků, metody a přístupy k pozorování a hodnocení vyučovacích hodin, kritéria efektivnosti a intenzity vyučovacích hodin. Ukázková hodina tělesné výchovy na 1. stupni základní školy. Příprava a realizace vyučovacích pokusů jednotlivých studentů. Využití základních metod pozorování vyučovací hodiny tělesné výchovy při reflexi a sebereflexi vyučovacích pokusů studentů. Shrnutí výsledků pozorování a hodnocení vyučovacích pokusů studentů v hodinách tělesné výchovy.
Literatura
    doporučená literatura
  • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • • JANOŠKOVÁ, H.; ŠERÁKOVÁ, H.; MUŽÍK, V. Zdravotně preventivní pohybové aktivity [online]. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018 [cit. 2018-06-20]. Elportál. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=1402925 ISBN 978-80-210-8890-0, 978-80-210-8891-7
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
Výukové metody
Pravidelná semestrální výuka ve fakultních školách. Vyučovací pokusy studentů. Reflexe a sebereflexe vyučovacích pokusů studentů.
Metody hodnocení
Reflexe a sebereflexe vyučovacích pokusů studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022.