PdF:JLKDR_3002 Média a mediální komunikace - Informace o předmětu
JLKDR_3002 Média a mediální komunikace
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět uvádí studenty do problematiky médií a mediální komunikace. U studentů se vychází ze znalostí oboru češtiny v její teorii i komunikační praxi, jakož i z jejich dosažené mediální gramotnosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Jazyková a literární komunikace (program PdF, D-FI4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je u studentů posílit mediální gramotnost a kritickou reflexi mediálních obrazů, textů a sdělení, jež produkují hromadné masové prostředky, jakož i povzbudit jejich zájem o studium médií a mediální výchovu. Předmět spěje především k porozumění způsobů tvorby mediálních sdělení, vlivu na život příjemců i k pochopení principů, na jejichž základě média fungují. Předmět směřuje k tomu, aby si studenti osvojili principy mediální komunikace, rozvinuli schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich, pochopili cíle a strategie vybraných mediálních obsahů a osvojili si základní principy vzniku mediálních sdělení.
- Výstupy z učení
- Studující bude po úspěšném absolvování předmětu schopen: 1. vysvětlit základní principy fungování médií ve společnosti, 2. kriticky rozlišovat mezi mediálními žánry a 3. kriticky analyzovat mediální sdělení.
- Osnova
- Mediální komunikace. Moc a vliv médií. Vliv médií na publikum. Média a zábava. Reality show, jejich typologie a principy. Média a zpravodajství. Podstata zpravodajství a publicistiky. Média a marketing. Reklama. Regulace a autoregulace médií. Média a mediální produkce. Mediální produkty a jejich významy. Uživatelé médií. Účinky mediální produkce. Role médií v moderních dějinách.
- Literatura
- povinná literatura
- SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova. Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 257 s. ISBN 978-80-210-8524-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8524-2016. Čítárna Munispace info
- doporučená literatura
- BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 8085947676. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015, 390 stran. ISBN 9788026207436. info
- MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 9788073673154. info
- POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
- BUCKINGHAM, David. Media education : literacy, learning and contemporary culture. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2003, xii, 219 s. ISBN 0-7456-2830-3. info
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Použití médií ve výuce učitelů českého jazyka a literatury. Media4u Magazine. 2012, roč. 9., č. 3, s. 72-77. ISSN 1214-9187. info
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literatury. Usta ad Albim BOHEMICA. Ústí nad Labem, 2012, XII, č. 1, s. 138-149. ISSN 1802-825X. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou výuky je přednáška spojená s konkrétními mediálními ukázkami (projekce ukázek z filmů, televizních reklam, televizního zpravodajství, počítačových her apod.).
- Metody hodnocení
- Podmínkou pro získání zápočtu je vypracování písemné práce na předem vypsaná témata reagující na obsahové zaměření předmětu a její obhájení v odborné diskusi.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/JLKDR_3002