SPDA031 Social Pathology

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
A course syllabus will be introduced to study literature, including electronic information resources. A prerequisite is basic knowledge of anatomy, physiology and human biology, general psychology and first aid at the high school level. Listeners can ask questions, comments, suggestions. In their complaints, the teacher focuses on the more difficult or hot topics.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of the course is to explain basic concepts of social phenomena, in historical context, describe their development and appearance. Learn about the etiology, classification, leading representatives of the various groups, the impact on individuals and the community. Inquire about the epidemiology of social pathologies, methods of mapping, types of studies, monitoring, the legislative point of view. To provide an overview of characters, indicating the possible occurrence of social pathologies in the family, at school, during leisure activities, at work. Give a general overview of preventive and therapeutic measures, analyse the specific examples of preventive programs, the possibility of intervention and first aid. Outputs from the teaching: Upon successful completion of this course the student gets an idea of ​​the basic types of social pathologies, their causes, risk and protective factors, prevention. Will be able to independently design and prepare a preventive project and implement it within the school environment.
Výstupy z učení
• Acquire an overview of the basic types of social pathology, its causes, risky and protective factors and prevetion
• Be able to design and prepare preventive project, and realize it in school environment
Osnova
  • 1. Fundaments of the filed, basic terms, classification.
    2. History, causes, theory of social pathologies, bio-psycho-social model.
    3. Substance drug abuse including alcohol and tobacco (signs, symptoms, types, solutions).
    4. Non-substance drugs including gambling, other types of addictive behavior (signs, symptoms, solutions).
    5. Suicide, crime, child abuse, CAN syndrome.
    6. Bullying and cyberbullying, risky behavior associated with the misuse of ICT.
    7. Teacher as a social worker, counseling, treatment, resocialization.
    8. Minimum prevention program, prevention at school, in the family, in the leisure.
    9. Preparation and examples of prevention projects.
    10.Epidemiology of social pathologies, basic information resources.
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada Publishing, 2014, 231 stran. ISBN 9788024750460. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • POSPÍŠIL, Tomáš. Sekot A.: Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2011. info
  • KRAUS, Blahoslav a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 325 s. ISBN 9788074350801. info
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
  • ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie : učební text. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 162 s. ISBN 9788070419595. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 2001. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 s. ISBN 80-210-251. info
    doporučená literatura
  • ZEMAN, Petr, Michaela ŠTEFUNKOVÁ a Ivana TRÁVNÍČKOVÁ. Drogová kriminalita a trestní zákoník. Vydání první. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2015, 224 stran. ISBN 9788073381516. info
  • TOMČÍKOVÁ, Tatiana. Kriminalita mládeže. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB, 2012, 226 stran. ISBN 9788055700953. info
  • ČECH, Tomáš. Mobbing a výzkum jeho výskytu mezi učiteli na základních školách. 2011. info
  • ČECH, Tomáš. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 258 s. Škola a zdraví 21. ISBN 978-80-210-5448-6. info
  • SEKOT, Aleš. Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. info
  • NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008, 228 s. ISBN 9788086723488. info
  • ČECH, Tomáš. Sociální patologie pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Pedagogická fakulta MU: Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing : jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 131 s. ISBN 8072611275. info
  • KRAFKA, Ladislav. Drogové závislosti a kriminalita mládeže jako závažný společenský problém. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2003, 132 l. info
  • TVRDÁ, Lenka. Kriminalita dětí a mládeže, trendy vývoje a prevence. Edited by Milan Navrátil. 2000, 91 s. info
  • HOLEČEK, Václav. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Plzeň: Pedagogické centrum, 1997, 56 s. ISBN 80-7020-004-9. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
Výukové metody
Seminar. Theoretical preparation of the recommended printed and electronic information resources. Feedback - students can ask questions during the lectures, comments, suggestions for discussion. If necessary, it is possible to further discuss these suggestions in consultation hours.
Metody hodnocení
To pass the course is required written test of 30 questions on the content of the syllabus. The answers are offered in a closed form, the right is just one of several listed. It should reach at least 50% correct answers.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023.