PdF:SPk608 Inkluzivní didaktika II – mate - Informace o předmětu
SPk608 Inkluzivní didaktika II – matematická a digitální gramotnost
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk608/Kombi01: Pá 1. 10. 14:00–17:50 učebna 52, Pá 22. 10. 14:00–17:50 učebna 52, P. Pitnerová
- Předpoklady
- SZZ ze speciální pedagogiky Absolvování předmětu Inkluzivní didaktika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (hlavní kombinovaný) (program PdF, N-SP2S)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (vedlejší kombinovaný) (program PdF, N-SP2S)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je podat studentům základní informace, postupy, strategie a možnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní studentovi pracovat s moderními technologiemi v oblasti vzdělávání. Tyto technologie pak mohou být vhodně aplikovány do různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky v heterogenní třídě, to vše s ohledem na rizika i potřeby cílových skupin. Předmět integruje poznatky z matematiky, informatiky, pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: • zná podpůrné strategie výuky v přírodovědných, technických předmětech a v matematice; • dokáže zvolit vhodné metody a formy práce pro výuku v heterogenní třídě; • umí použít speciální pomůcky a technologie, pomáhající žákům se speciálními vzdělávacími potřebami překonávat bariéry; • umí využívat informační a komunikační technologie ve výuce matematiky a dalších technických předmětů; • má dovednosti potřebné k cílené speciálně pedagogické podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v procesech učení.
- Osnova
- 1. Gramotnost jako terminologický komplex. Vzdělávací strategie reflektující gramotnost ve společnosti 21. století. Kompetence pro 21. století. 2. Cíle výuky matematiky. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. 3. Inovativní a alternativní pedagogické programy (kooperativní a zkušenostní učení, Hejného metoda, metody kritického myšlení, učení v online prostředí apod.). 4. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy a poté mezi základní a střední školou. 5. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků. 6. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v matematice, technických a přírodovědných předmětech. 7. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky se specifickými poruchami učení). 8. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabením kognitivních funkcí). 9. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabeným sluchovým vnímáním). 10. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabeným zrakovým vnímáním). 11. Využití ICT v inkluzivní pedagogice. Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu. Komunikace a spolupráce prostřednictvím ICT. Digitální generace. Prezentace. Vizualizace. Webináře. Trendy, výzvy, možnosti. Virtuální realita. Koncepty rozšířené reality. 3D tisk, modelování,… 12. Počítačová bezpečnost. Hygiena, ergonomie, pravidla bezpečnosti práce s ICT. Technostres – vymezení, typy a důsledky, informační neuróza, prevence.
- Literatura
- Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím upřesněna.
- Výukové metody
- Seminář, praktické ukázky, video, doporučená literatura. Skupinové diskuse, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému absolvování je nutno 75 % správných odpovědí). Zpětná vazba bude probíhat ústní zkouškou. Další požadavky budou upřesněny v Organizačních pokynech v ISu a na první konzultaci předmětu.
- Informace učitele
- Povinná Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: MU. ISBN 80-210-3022-4. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. ISBN 80-85931-89-3. Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-581-4. Pitnerová, P. (2016). Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Media4u Magazine, Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016. ISSN 1214-9187. Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Zikl, P., Strnadová, I. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3852-9. Doporučená Blažková, R. (2006). Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. Praha: IPPP ČR. Černý, M. (2017). Informační a učící se společnost. Brno: Paido. ISBN 80-8656-13-5. Friedmann, Zdeněk Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993. 50 s. ISBN 8021007648. Zelinková, O. (2003). Poruchy učení. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7. Sak, P., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál. ISBN 9788073672300.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPk608