XPPp07 Didaktika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 13:00–13:50 učebna 34
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPp07/01: Út 21. 9. 8:00–11:50 učebna 34, Út 12. 10. 8:00–11:50 učebna 34, Út 26. 10. 8:00–11:50 učebna 34, Út 9. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 23. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 7. 12. 8:00–11:50 učebna 34, Z. Syslová
XPPp07/02: Út 5. 10. 8:00–11:50 učebna 34, Út 19. 10. 8:00–11:50 učebna 34, Út 2. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 16. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 30. 11. 8:00–11:50 učebna 34, Út 14. 12. 8:00–11:50 učebna 34, Z. Syslová
Předpoklady
XPPk03
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti o průběhu a specifikách dětského poznávání světa a učení, získat teoretický přehled o základních didaktických kategoriích a osvojit si základní dovednosti řízení individuálního dětského poznávání. Student se seznámí s významem hry a jejími specifiky v období předškolního vzdělávání, s teoriemi hry, s kategorizací her a druhy hraček. Osvojí si poznatky o vlivu hry na vývoj dítěte.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vymezit specifika učení dítěte předškolního věku; rozumět obsahu vzdělávání; definovat výukovou metodu a uvést kritéria, která má splňovat, aby byla didakticky účinná, osvojit si vybrané klasifikace metod; klasifikovat didaktické prostředky a zásady; popsat organizační formy vhodné pro předškolní vzdělávání a jejich význam v období předškolního věku (aplikace z obecné didaktiky); využívat hry jako edukačního prostředku v mateřské škole k naplňování vzdělávacího obsahu RVP PV s ohledem na vývojová specifika dítěte předškolního věku; vysvětlit teorie hry z pohledu vybraných autorů; hodnotit pokroky dětí;
Osnova
  • 1. Didaktické kategorie. 2. Epistemologie. 3. Přístupy ke vzdělávání (transmisivní a konstruktivistické přístupy), model učení E-U-R. 4. Způsoby učení. 5. Cíle současného předškolního vzdělávání. 6. Provázanost cílů a obsahu vzdělávání. 7. Individualizace vzdělávání. 8. Organizace vzdělávání. 9. Organizační formy. 10. Vzdělávací metody, aktivace dětí. 11. Edukační prostředí. 12. Hodnocení výsledků vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 252 s. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]. ISBN 978-80-7598-276-6. info
  • ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 229 stran. ISBN 9788026213024. info
  • KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál, 2015, 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Výukové metody
přednáška, seminář.
Metody hodnocení
seminární práce, diskuze
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.