YSPp01 Oslabení dílčích funkcí a prevence deficitů v předškolním věku

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Dana Brožová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YSPp01/01: Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 11:00–12:50 učebna 36, A. Sedláčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte v předškolním věku a možnostmi jejich rozvoje v MŠ.
Výstupy z učení
Student se seznámí s projevy oslabení dílčích funkcí u dítěte předškolního věku v kognitivních a percepčních funkcích, v oblasti sociální a emoční.
Student získá přehled základních možností podpory dítěte a rozvoje jednotlivých oslabených funkcí.
Osnova
  • Oslabení dílčích funkcí – definice, obsah pojmu.
  • Zrakové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Sluchové vnímání a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Pozornost a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Paměť a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Intermodální kódování a jeho možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Grafomotorika a její možné oslabení, možnosti rozvoje u dítěte v předškolním věku.
  • Specifika emoční a sociální zralosti u dítěte v předškolním věku.
Literatura
  • POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-223-2.
  • SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 197 s. ISBN 9788073673215. info
Výukové metody
Prezentace jednotlivých oblastí oslabení výkonu, diskuze, praktická cvičení spojená s reedukačními metodami a technikami, práce s pomůckami.
Metody hodnocení
Případová studie podle studentem zvoleného zadání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.