PdF:CJp303 Didaktika českého jazyka a lit - Informace o předmětu
CJp303 Didaktika českého jazyka a literatury pro základní školy
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Student se seznámí s postupem přípravy na vyučovací hodinu českého jazyka, metodami a formami práce, postupy při hodnocení žáků. Seznámí se s různými typy učebnic a učebních materiálů jak pro jazykovou, tak literární výchovu, s kritérii jejich hodnocení i možnostmi přípravy vlastních učebních materiálů. V přípravě na výuku literární výchovy dokáže uplatňovat různorodé metodické postupy.
- Výstupy z učení
- Student: - získá dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce; - - se naučí opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků; - dokáže srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci; - seznámí se se spektrem učebních materiálů pro výuku literární výchovy a s kritérii jejich hodnocení; - bude schopen přizpůsobit učební materiály konkrétním výukovým záměrům; - dokáže aplikovat adekvátní metodické postupy při práci se žáky základní školy v literární výchově.
- Osnova
- Český jazyk:
- 1. Obsah vyučování českému jazyku na základní škole.
- 2. Metody a formy výuky českého jazyka, organizace vyučovací hodiny.
- 3. Typy hodin jazykového vyučování.
- 4. Příprava hodiny jazykového vyučování.
- 5. Motivace, zpětná vazba.
- 6. Doplňující materiály: texty k vyvození učiva, didaktické hry.
- 7. Vyučování vybraným tematickým celkům.
- 8. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci.
- Literatura:
- 1. Interpretace textu a základní otázky její praktické aplikace.
- 2. Seznámí se spektrem současných čítanek pro 2. stupeň základní školy a dalších učebních materiálů.
- 3. Kritéria hodnocení čítanek a učebnic (obsah, struktura, didaktická vybavenost, řídící aparát).
- 4. Adaptace učebních materiálů na konkrétní koncepci a vzdělávací strategii předmětu, možnosti koncipování vlastních učebních materiálů pro práci s textem.
- 5. Didaktická interpretace ve spojení s tradičními i alternativními výukovými metodami, organizační formy výuky literatury. 6. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (reprodukční a produkční činnosti, práce s modelovými situacemi, axiologická složka literární textů apod.).
- Literatura
- povinná literatura
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: ZČU, 1995.
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
- neurčeno
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2011.
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář
Metody: aktivní práce studentů s učebními materiály a jejich modifikace, řešení modelových výukových situací, diskuse nad odbornými otázkami oboru, zážitková metoda - Metody hodnocení
- Způsob ukončení: kolokvium
Požadavky na ukončení předmětu: zpracování komplexní písemné práce zahrnující didaktické zpracování vybraného jazykového a literárního učiva jako východiska pro kolokvium (v případě jazyka: skupinová přípravy výuky aplikovaná na seminářích) - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/CJp303