FC5060 Didaktika praktického vyučování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5060/Kombi01: So 8. 10. 12:00–14:50 učebna 60, So 22. 10. 17:00–19:50 učebna 60, So 5. 11. 17:00–18:50 učebna 60, P. Pecina
FC5060/Prez01: St 13:00–14:50 učebna 5, kromě St 26. 10., P. Pecina
Předpoklady
FC5056 Didaktika praktického vyučování 1
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky, didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět obsahově zakončuje vzdělávání v didaktice SOŠ a didaktice odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe učitele. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: hodnocení žáků, hospitacím a jejich evaluaci, projektování a přípravě výuky, právním předpisům ovlivňují praktické vzdělávání..
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- Stanovit cíle ve výuce praktického vyučování.
- Stanovit obsah výuky praktického vyučování.
- Popsat výukové metody, materiální prostředky a formy ve výuce praktického vyučování.
- Definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování.
- Charakterizovat specifické požadavky na osobnost učitele praktického vyučování.
- Naplánovat a realizovat hospitaci ve výuce praktického vyučování.
- Popsat specifika hodnocení ve výuce praktického vyučování.
- Naplánovat výuku praktického vyučování svého oboru.
Osnova
  • 1. Proces výuky v praktickém vyučování.
  • 2. Hodnocení žáků ve výuce praktického vyučování, souborné a kontrolní práce. Ukázky a aplikace.
  • 3. Osobnost učitele praktického vyučování.
  • 4. Hospitace ve výuce praktického vyučování.
  • 5. Projektování a příprava výuky praktického vyučování.
  • 6. Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve výuce praktického vyučování.
  • 7. Právní dokumenty vztahující se k výuce praktického vyučování.
  • 8. Modernizace a racionalizace ve výuce praktického vyučování, vedení výuky praktického vyučování.
  • 9. Výuka ve fiktivní firmě.
  • 10. Příklady ověřené a dobré praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
    doporučená literatura
  • Vaněček, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
  • Pecina, P. Didaktika praktického vyučování technických oborů II. Výuková opora. Brno: PdF MU, 2016.
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
  • KRPÁLEK, Pavel a Katarína KRPÁLKOVÁ-KRELOVÁ. Praktikum z didaktiky ekonomických předmětů. Vydání první. V Praze: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2017, 132 stran. ISBN 9788024522395. info
  • STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Určeno pro studenty oboru Učitelství praktického vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 120 s. ISBN 978-80-210-6456-0. info
Výukové metody
Konzultace, přednáška.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Požadavky k ukončení předmětu:
- Vypracování projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek.
- Absolvování písemné a ústní zkoušky. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.