FC5062 Výchova k odborným kompetencím učitelů SOŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5062/Kombi01: So 1. 10. 15:00–16:50 učebna 60, So 5. 11. 15:00–16:50 učebna 60, So 26. 11. 14:00–15:50 učebna 60, So 17. 12. 11:00–12:50 učebna 5, P. Marinič, J. Šibor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje a prohlubuje problematiku kompetencí učitelů středních odborných škol. Pozornost je věnována vybraným odborným kompetencím pro oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotnickou oblast. Jednotlivé odborné kompetence jsou blíže rozebrány v souladu s jejich vymezením v rámcových vzdělávacích programech a doplněný o příklady jejich uplatňování na vybraných středních odborných školách.

Vědomosti: vymezení jednotlivých kompetencí učitelů SOŠ
Dovednosti: praktické přístupy k rozvoji vybraných kompetencí učitele s přenosem na rozvoj vybraných kompetencí žáků
Postoje: pozitivní přístup k celoživotnímu učení a rozvoji širokého spektra kompetencí
Výstupy z učení
Student bude schopen definovat stěžejní kompetence učitele střední odborné školy se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotní oblast, a interpretovat odbornou stránku uvedených kompetencí.
Osnova
  • 1) Vymezení vybraných odborných kompetencí.
  • 2) Provádění typických podnikových činností.
  • 3) Zajišťování obchodní činnosti.
  • 4) Vedení podnikatelské agendy.
  • 5) Efektivní hospodaření s financemi.
  • 6) Efektivní nakládání se svěřeným majetkem.
  • 7) Zabezpečení manipulace s materiálem.
  • 8) Výrobní proces a jeho zabezpečení.
  • 9) Skladové hospodářství a příslušné činnosti.
  • 10) Propagace produkce.
  • 11) Životní prostředí.
  • 12) Informační systémy.
Literatura
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • MALACH, Josef. Rozvoj a hodnocení smyslu pro iniciativu a podnikavost žáků základních škol. Vydání: první. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015, 349 stran. ISBN 9788074645280. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012, 164 stran. ISBN 9788026200529. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
  • STARÝ, Karel a Gabriela ŠUMAVSKÁ. Výukové strategie v praxi pilotních odborných škol. Edited by Jana Kašparová. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011, 62 s. ISBN 9788087063422. info
Výukové metody
Předmět probíhá formou přednášek a diskusí.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.