FC6803 Biosféra

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adéla Barvířová (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6803/Kombi01: So 1. 10. 15:00–16:50 A41 učebna, So 8. 10. 10:00–11:50 A35 učebna, So 22. 10. 16:00–17:50 A35 učebna, So 5. 11. 13:00–14:50 A35 učebna, A. Bayerová
FC6803/Prez01: Po 15:00–15:50 Technická místnost, Po 16:00–16:50 Technická místnost, kromě Po 24. 10., kromě, A. Bayerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl: student získá ucelený přehled o biologických tématech (viry, bakterie, buňka, dělení buňky, rozmnožování, botanika, zoologie, biologie člověka, dědičnost), ekosystémech a environmentálních tématech. Dovednosti: Dokázat použít základní informace v praxi Postoje: Osvojit si hodnoty ochrany přírody a života, úcty k životu
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
(1) rozumět základním vztahům mezi živou a neživou přírodou;
(2) mít osvojeny základní informace o stavbě rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů;
(3) schopen objasnit význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, včetně člověka, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí;
(4) chápat průběh životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu;
(5) integrovat biologické poznatky z různých oblastí, a lépe tak chápat biologicko-ekologické souvislosti;
Osnova
1. Buňka (nebuněčné organismy, prokaryota, eukaryota) 2. Botanika, fyziologie rostlin 3. Zoologie, fyziologie živočichů 4. Biologie člověka, základy ontogeneze člověka 5. Fyziologie člověka 6. Neživá příroda 7. Ekosystémy, společenství 8. Organismy v ekosystémech 9. Významné druhy rostlin a živočichů (výživa, textilní suroviny atd.)
Literatura
    doporučená literatura
  • FLEGR, Jaroslav. Úvod do evoluční biologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 544 s. ISBN 9788020015396. info
  • FLEGR, Jaroslav. Evoluční biologie. Česká republika: Academia Praha, 2005, 559 s. ISBN 80-200-1270-2. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, samostatná práce
Metody hodnocení
Závěrečný samostatný nebo skupinový projekt na zvolené téma
Informace učitele
Doporučená: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024, podzim 2025.