RJc003 Dětská literatura 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Olena Poddenezhna, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 10:00–11:50 učebna 55; a Pá 23. 9. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 7. 10. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 21. 10. 8:00–9:50 učebna 62, Pá 11. 11. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 25. 11. 8:00–9:50 učebna 2, Pá 9. 12. 8:00–9:50 učebna 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na historii vzniku a vývoj ruské literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti se zaměřením na její hlavní představitele a klíčová umělecká díla. Důraz je kladen na rozpoznání individuálního autorského stylu nejvýraznějších spisovatelských osobností, na klíčové vývojové a ideologické proměny ruské literatury pro děti a mládež, na její praktické a teoretické pochopení, na rozpoznání jednotlivých žánrů, žánrových variant a jejich specifik.
Výstupy z učení
Na konci kurzu studenti rozumí specifikům literatury pro děti a mládež; rozumí základní odborné terminologii k tématu (literatura intencionální a neintencionální); dokážou se orientovat ve vývoji ruské literatury pro děti a mládež a v její periodizaci; rozumí rozdílu mezi folklorem a literaturou pro děti a mládež; interpretují a analyzují díla ruské literatury pro děti a mládež a dokáží k nim přistupovat kriticky; pracují s ruskou primární literaturou pro děti a mládež při přípravě na vlastní výuku.
Osnova
  • 1-2. Dětská literatura. Definice, funkce. Intencionální, neintencionální literatura. Dětský folklor. Historie utváření dětské literatury v Rusku do 19. stol
  • 3-4. Dětská literatura v 19. stol.
  • 5-6.Dětská literatura v 1. polovině 20. století.
  • 7-8. Dětská literatura v 2. polovině 20. století
  • 9-10. Pohádka. Lidová a autorská. Žánry. Hlavní představitelé
  • 11-12. Dětská literatura v 21. Století. Ruské překlady zahraničených děl.
Literatura
    povinná literatura
  • ARZAMASCEVA, Irina Nikolajevna a Sofija Anatol'jevna NIKOLAJEVA. Detskaja literatura : učebnik. 5-e izd., ispravlennoje. Moskva: Izdatel'skij centr Akademija, 2008, 574 s. ISBN 9785769546204. info
    doporučená literatura
  • ČEŇKOVÁ, Jana., SIEGLOVÁ, Naděžda., DEJMALOVÁ, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • МИНЕРАЛОВА, И. Г. Детская литература: учебник и практикум для академического бакалавриата. Москва: Издательство Юрайт, 2016.
  • MANDYS, Pavel (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha, 2013.
  • DOROVSKÝ, Ivan. ŘEŘICHOVÁ V. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Zahraniční spisovatelé. Praha, 2007.
  • ZUBAREVA, Jevgenija Jevgen'jeva. Detskaja literatura : učebnik. Moskva: Vysšaja škola, 2004, 550 s. ISBN 5060045366. info
Výukové metody
Předmět bude vyučován formou přednášky.
Metody hodnocení
Během semestru student vypracuje e-portfolio, ve kterém představí vybraná díla z dětské literatury. Materiály portfolia poslouží jako další didaktická pomůcka k vybranému učebnicovému souboru pro ZŠ/SŠ. Kolokvium na konci semestru proběhne formou prezentací portfolií a skupinové diskuze.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/RJc003