SPpK10 Reflektivní seminář ke speciálněpedagogické praxi diagnostické

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK10/01: Út 8:00–9:50 učebna 52, kromě Út 25. 10., B. Chleboradová, L. Vrbecká Doležalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sdílení teoretických poznatků a možností jejich aplikace v praxi. Studentky a studenti si rozšíří profesní kompetence, reflektovány budou dosavadní zkušenosti ze speciálněpedagogického prostředí. Cílem předmětu je teoretická příprava na profesi, v předmětu bude diskutován vztah speciálněpedagogické praxe k ostatním společenskovědním oborům a možnosti využívání speciálněpedagogických poznatků v práci pedagoga. Absolvování kurzu je předpokladem pro odpovídající zisk informací a zkušeností v rámci praxe.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student/ka schopen/schopna:
• aplikovat teoretické poznatky do nadcházející speciálněpedagogické praxe;
• rozumět obsahu a terminologii pedagogického terénu;
• pochopit využití různých diagnostických metod;
• uplatnit principy sebereflexe v praxi.
Osnova
  • • Přístupy a podpora žáků se SVP.
  • • Legislativní opatření.
  • • Specifika edukace žáka s SVP.
  • • Pedagogická podpora.
  • • Speciálněpedagogický terén.
  • • Diagnostické metody.
  • • Příprava záznamových archů.
  • • Administrativa na pracovišti.
  • • Administrativa asistentské praxe.
  • • Příprava na chronologické zaznamenávání údajů o práci s žáky.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Jarmila PIPEKOVÁ. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 141 s. ISBN 9788021054974. info
  • Budoucí učitelé na souvislé praxi, aneb, Rukověť fakultního cvičného učitele : (příručka pro fakultní cvičné učitele a profesionálně zainteresované studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ). Edited by Hana Filová. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 93 s. ISBN 8085931737. info
    doporučená literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • POKORNÝ, Jiří. Manuál tvořivé komunikace. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: Cerm, 2004, 300 s. ISBN 8072043307. info
Výukové metody
seminář, diskuze, zpracování případové studie, zpracování průběžných záznamů z praxe, reflexe praxe, zpětná vazba.
Metody hodnocení
zápočet za zpracování případové studie a průběžných záznamů z praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPpK10