VZM21 Problematika bezpečí ve školním prostředí

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/2/1. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–15:50 učebna 35, kromě Po 24. 10.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VZM21/01: Čt 18:00–19:50 učebna 27, kromě Čt 27. 10. ; a Pá 21. 10. 14:00–17:50 učebna 27, Pá 25. 11. 14:00–17:50 učebna 27, Pá 16. 12. 10:00–13:50 učebna 27, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je získání znalostí z oblasti prevence bezpečí ve školním prostředí a laické první pomoci a osvojení dovedností posluchačů poskytnout základní ošetření a laické první pomoc u akutních i chronických nemocí a úrazů. Cílem předmětu je připravit studenta tak, aby teoreticky i prakticky ovládat problematiku laické první pomoci a dokázal ji didakticky transformovat do výuky na ZŠ. Významným prvkem ve výuce první pomoci je využití zážitkové pedagogiky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
teoreticky a prakticky ovládat první pomoc
reagovat v případě krizové a mimořádné situace
poskytnout adekvátní první pomoc
dbát na vlastní bezpečí a uvědomovat si rizika spojená s poskytováním první pomoci
ukotvit téma bezpečí ve školním prostředí dle RVP ZV.
Osnova
  • Obsah semináře:
  • 1. Preventivní péče o zdraví, bezpečné chování v různých životních situacích a různých dopravních prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel; osobní bezpečnost žáku – jak se chovat k sobě navzájem, ohrožení zdraví při hrách a mimoškolních aktivitách
  • 2. První pomoc: druhy zdravotnické první pomoci; základní druhy zdravotnického třídění; prevence úrazů (při sportovní a zájmové činnosti, v dopravě a v terénu, vazba na věkové zvláštnosti dětí)
  • 3. Bezvědomí a resuscitace
  • 4. Aspirace cizího tělesa
  • 5. Neúrazové urgentní stavy
  • 6. Vnější krvácení, velká ztráta krve, vnitřní krvácení
  • 7. Otravy a poleptání
  • 8. Termická poškození
  • 9. Poranění pohybového aparátu, poranění páteře
  • 10. Základy zdravotnické dokumentace, práva a povinnosti zdravotníků zotavovacích akcí
  • 11. Ochrana veřejného zdraví, základy hygienických a protiepidemických opatření
  • 12. Základy psychologické první pomoci, zvládání davové psychózy
  • Obsah cvičení:
  • 1. – 3. Nácvik první pomoci – repetitorium
  • 4. Portály k výuce první pomoci a bezpečí
  • 5. Analýza traumatologického plánu ZŠ
  • 6. Exkurze na iktovou jednotku (Fakultní nemocnice u sv. Anny, dle možností)
  • 7. Exkurze na záchrannou službu JmK (dle možností)
  • 8. – 12. Didaktická transformace učiva
Literatura
    povinná literatura
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • Slaná Reissmannová, Jitka. E-kurz. První pomoc: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2956
  • Projekt Bezpečná škola: http://www.bezpecna-skola.cz/
  • MINISTERSTVO VNITRA. 2019. Modul J Ochrana obyvatelstva a krizové řízení pro pedagogické pracovníky. [online]. Praha: MV ČR: https://www.hzscr.cz/clanek/moduly-dle-platne-koncepce-vzdelavani-v-oblasti-ochrany-obyvatelstva-a-krizoveho-rizeni-2017.aspx
  • Projekt Bezpečná škola: http://www.bezpecna-skola.cz/
  • Dětství bez úrazů: https://detstvibezurazu.cz/
  • SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka a Markéta MERTOVÁ. Být připraven, znamená přežít. Praha: Ministerstvo vnitra- generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2021. ISBN 978-80-7616-091-0.
  • Česká resuscitační rada: https://www.resuscitace.cz/
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN, Petr ZAORAL a Petra SEBEROVÁ. Metodický materiál k výuce první pomoci. 3., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7674-7. URL info
    doporučená literatura
  • OSHA. EUROPEAN AGENCY FOR SAFETY AND HEALTH AT WORK. 2021. Santiago de Compostela: EU-OSHA: https://osha.europa.eu/
  • OSHA. EUROPEAN AGENCY FOR SAFETY AND HEALTH AT WORK. 2010. Mainstreaming occupational safety and health into university education: https://osha.europa.eu/en/publications/mainstreaming-occupational-safety-and-health-university-education
  • Glesler, P. Marsha. Fire And Life Safety Educator Principles And Practice. ISBN 9781284041972
  • KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 180 s. ISBN 9788024742007. info
  • KELNAROVÁ, Jarmila, Jana SEDLÁČKOVÁ, Jana TOUFAROVÁ, Zuzana ČÍKOVÁ a Eva MATĚJKOVÁ. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 183 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2183-5. info
Výukové metody
Přednáška, praktický nácvik, exkurze, didaktická transformace vybraného tématu, skupinové diskuse, kooperativní učení, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
Metody hodnocení
Závěrečný znalostní test, prezentace projektu a demonstrace praktických dovedností.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.