PdF:VZkM32 Problematika ochrany a podpory - Informace o předmětu
VZkM32 Problematika ochrany a podpory zdraví
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je ucelení a prohloubení poznatků z oblasti ochrany a podpory lidského zdraví.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory, identifikují a charakterizují preventabilní faktory ovlivňující zdraví; informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí; identifikuje a charakterizuje rizikové faktory ovlivňující zdraví; chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace; vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíší jejich obsah a význam.
- Osnova
- 1. – 2. Prevence. Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví. Hlavní preventivní programy ve světě a v České republice. 3. – 4. Geografické rozdíly v úmrtnosti a nemocnosti ve světě a v České republice. 5. – 8. Analýza prevence hlavních zdravotních rizik. Chronické neinfekční nemoci – epidemiologie, etiologie, prevence. 9. – 10. Podpora zdraví jako kombinace výchovy a aktivit vedoucích k tvorbě podmínek podporujících zdraví. 11. – 12. Rodiče a pedagogové jako nejvýznamnější aktéři podpory zdraví. Dle možností účast na semináři (dle možností realizace seminářů): 7x o alergiích, Normální je nekouřit, HOBIT.
- Literatura
- Ministerstvo zdravotnictví: www.mzcr.cz
- Zdraví 2030: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
- www.szu.cz
- Státní zdravotní ústav. Škola podporující zdraví: http://www.szu.cz/program-skola-podporujici-zdravi
- Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
- Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s. ISBN 8071782637. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou teoretických seminářů a praktických cvičení dle sylabu předmětu.
- Metody hodnocení
- Odborná rozprava nad možnostmi ochrany a podpory zdraví pro různé populační skupiny. Při realizaci workshopů -účast.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/VZkM32