XCJk03 Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 11. 12:00–13:50 učebna 10, Pá 9. 12. 8:00–9:50 učebna 10
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na historické a společenské kontexty vývoje literatury pro děti a mládež a její teoretická východiska. Studenti se v rámci jednotlivých přednášek seznamují s národní i světovou literaturou pro děti a mládež, od jejího počátku až po rok 1989.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- periodizovat literaturu pro děti a mládež v souvislosti s vývojem celonárodního písemnictví;
- analyzovat vliv světové literatury pro děti na domácí tvorbu;
- identifikovat literární směry, proudy a skupiny;
- identifikovat a analyzovat tvorbu výrazných literárních osobností;
- vysledovat vliv obecných společensko-kulturních událostí na vývoj literatury pro děti a mládež.
Osnova
  • 1. Počátky a vymezení evropské literatury pro mládež, první autorské pohádky.
  • 2. Předpoklady pro rozvoj české literatury pro děti a mládež v 1. polovině 19. století.
  • 3. Klasikové poezie 30.–90. let 19. stol a rozvoj poezie pro děti.
  • 4. Intencionální a neintencionální próza 19. století.
  • 5. Folkorní pohádková tradice a její pozice v četbě dětí, pohádkáři.
  • 6. Vývoj moderní autorské pohádky v 19. a 20. století jako nosného inspiračního proudu pro současnou kulturu. Autorská pohádka v české literatuře meziválečného období.
  • 7. Příběhová próza 19. a 1. pol. 20. století ve světové a české literatuře.
  • 8. Příběhová próza s dětským hrdinou v české i světové literatuře, její proměny a představitelé v české literatuře od roku 1945 do konce 80. let 20. století.
  • 9. 60. léta 20. století – nové impulzy v české literatuře pro děti a mládež.
  • 10. Prvek hry, žánrové různorodosti, nonsens v literatuře pro děti druhé poloviny 20. století; různé podoby humoru v dětské literatuře.
  • 11. Normalizační dvacetiletí a další autorské generace.
Literatura
  • HAHN, Daniel. The Oxford companion to children's literature. Edited by Michael Morpurgo. Second edition. Oxford: Oxford University Press, 2015, xiii, 663. ISBN 9780199695140. info
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena a Ivan DOROVSKÝ. Autoři světové literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o., 2007. Nakladatelství Olomouc. ISBN 978-80-7182-228-8. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež I. Slavkov u Brna: BM Typo, 2007, 67 s. edice Ladění. ISBN 978-80-903707-4-6. info
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 8071985481. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Přednášky syntetizují literárněhistorické informace, samostatná četba je zvolena tak, aby demonstrovala vývojové tendence literatury pro děti.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: úspěšné absolvování písemného testu z literární historie a doporučené četby. Test sestává z deseti dílčích otázek. Otázky jsou samostatně klasifikovány. K úspěšnému absolvování předmětu je zapotřebí celkové klasifikace do 2,9 (včetně).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.