PdF:A2BK_SALI Starší anglická literatura - Informace o předmětu
A2BK_SALI Starší anglická literatura
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- A2BK_SALI/Kombi01: Pá 29. 9. 16:00–16:50 učebna 54, Pá 13. 10. 16:00–16:50 učebna 54, Pá 27. 10. 16:00–16:50 učebna 54, Pá 10. 11. 16:00–16:50 učebna 54, Pá 1. 12. 16:00–16:50 učebna 54, Pá 15. 12. 16:00–16:50 učebna 54, Z. Janík
A2BK_SALI/Prez01: Po 16:00–16:50 učebna 62, Z. Janík
A2BK_SALI/Prez02: Út 8:00–8:50 učebna 38, Z. Janík
A2BK_SALI/01: Po 14:00–15:50 učebna 12; a Pá 29. 9. 12:00–13:50 učebna 54, Pá 13. 10. 12:00–13:50 učebna 54, Pá 27. 10. 12:00–13:50 učebna 54, Pá 10. 11. 12:00–13:50 učebna 54, Pá 1. 12. 12:00–13:50 učebna 54, Pá 15. 12. 12:00–13:50 učebna 54, J. Šalamoun
A2BK_SALI/02: St 13:00–14:50 učebna 62, D. Hochmanová - Předpoklady
- SOUHLAS
A reading proficiency adequate to university level. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- The course aims to map out the period of the British literature from the beginnings till the end of the 18th century. This course is designed to help students to comprehend the selected primary texts of Old English, Middle English and Early Modern period up to the beginning of the English novel. The seminar is based on reading and analysis of selected extracts, and activities and discussions related to them. The objectives of the course are that the students are acquainted with chief authors and their works of the English literary canon, discussing archetypes and topics of the relevant periods.
- Výstupy z učení
- By the end of the semester, students will be able to:
1) identify and describe major trends in British literature and understand their relationship to British society and culture
2) develop your skills in analytical reading and proposal writing
3) research, prepare, and hand in a proposal for an academic paper
4) understand and frame literary works as a form of social commentary which responds to specific historical occurrences - Osnova
- 1.Introduction to the course: organization, content, final assignments.
- 2. Introduction to Old English period: “The Dream of the Rood,” “Parable of the Sparrow” and riddles.
- 3. Beowulf: The Old English Epic Poem.
- 4. England in the Middle Ages and Chivalry: Gawain and the Green Knight.
- 5. Middle English Literature: Geoffrey Chaucer in Context. (“Prologue to Canterbury Tales” and “The Wife of Bath’s Tale.”)
- 6. Elizabethan Era: Shakespearean sonnets.
- 7. Class canceled (Independent Czechoslovak State Day)
- 8. Elizabethan Era: The Many Layers of Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream.
- 9. The Dawning of a New Genre: The Novel and Daniel Defoe's Robinson Crusoe (part one).
- 10. Robinson Crusoe (part two).
- 11. Satire against Progress?: Jonathan Swift’s Modest Proposal and Gulliver’s Travels.
- 12. William Blake and the Beginnings of Romanticism.
- 13. Summary and conclusion of the course.
- Since we only have six contact sessions, half of the readings will be discussed in our Moodle course.
- Literatura
- BURGESS, Anthony. English literature : a survey for students. Burnt Mill: Longman, 1974, 278 s. ISBN 0582552249. info
- PODROUŽKOVÁ, Lucie. A Reader in British Literature: Part I. 2. vyd. Brno: PdF MU, 2005, 132 s. 2. vydání. ISBN 80-210-3638-9. info
- BARNARD, Robert. Stručné dějiny anglické literatury. Translated by Zdeněk Beran. Vyd. 1. Praha: Brána, 1997, 251 s. ISBN 8071767050. info
- Výukové metody
- Discussion, small group work, lecture, in class writing exercises.
- Metody hodnocení
- Weekly writing exercises in Moodle (25%)
Participation (20%)
In-class low-stakes writing (5%)
Annotated bibliography of five academic papers related to one text from the curriculum (50%). - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1789&hide=14&sesskey=ynzsB5B6rz#section-14
During the course, students read one longer text (a novel) and watch a Shakespearean play. Reading assignments for the remaining sessions are of a shorter nature. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/A2BK_SALI