PdF:CJc310 Didaktika lit. pro SŠ 1 - Informace o předmětu
CJc310 Didaktika literatury pro střední školy 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 9 hodin konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 13. 10. 15:00–18:50 učebna 12, Pá 24. 11. 8:00–12:50 respirium (5. nadzemní podlaží)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje účastníky CŽV s teoretickými základy didaktiky výuky literatury s přihlédnutím ke specifikům středoškolské výuky, zabývá se otázkami cílů předmětu, obsahu a jeho strukturace a především otázkami metod - výukových a interpretačních v jejich didaktické transformaci. Seznamuje studenty s terminologií oboru, složkami a zákonitostmi výukového procesu v literární složce předmětu český jazyka literatura.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude účastník schopen vysvětlit a zhodnotit pojetí výuky literatury na střední škole v obecné rovině i v kurikulárních dokumentech, vysvětlit základní problematiku uplatňování tradičních a moderních, aktivizujících výukových metod a forem práce ve výuce literatury, roli tvořivosti a kritického myšlení ve výuce literatury.
- Osnova
- 1.Obecné pojetí výuky literatury na střední škole, výuka literatury podle kurikula, vztah obecného a dobového. 2.Základní klasifikace metod výuky literatury, uplatnění metod výukových a metodických postupů literárněvědných (didaktická interpretace), vztah obsahu a metod. 3.Formy práce se studentským kolektivem ve výuce literatury. Produkční metody práce s literaturou na střední škole. 4.Požadavky na znalostní a dovednostní výstupy (maturitní a nematuritní obory).
- Literatura
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
- Výukové metody
- Typ výuky: cvičení. Metody: teoretická příprava, diskuse, praktické aktivity, zhodnocení výstupů.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování písemné práce - metodicky propracované výukové lekce literatury, v níž budou v adekvátním rozsahu zastoupeny všechny složky obsahu předmětu a pestré formy práce, zejména aktivizují výukové metody a formy organizace činností. Realizace a reflexe alespoň části lekce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/CJc310