CJc514 Didaktika českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.8. 8 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu se studenti seznamují se základními metodami programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení), které rozvíjejí čtenářskou gramotnost, aktivní a efektivní způsoby učení. Naučí se vybrané metody prakticky používat ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Důraz je kladen na využití metod ve stěžejních tematických oblastech jazykové a slohové výchovy, tj. skladbě, tvarosloví, pravopisu a učivu o slohových postupech a útvarech, i ve vybrané problematice literární výchovy. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
Výstupy z učení
Student bude schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ.
Osnova
  • 1. blok: Čtenářská gramotnost a její složky. Základní podmínky pro rozvoj čtenářství. Program RWCT v České republice. Základní literatura k problematice čtenářské gramotnosti a kritického myšlení. Praktická ukázka vybrané metody kritického myšlení, např. I.N.S.E.R.T. 2. blok: Hlavní znaky kritického myšlení. Třífázový model učení (evokace – uvědomění – reflexe). Postup při zavádění nové metody kritického myšlení. Praktické ukázky metod evokační fáze výuky, např. klíčová slova, volné psaní, myšlenková mapa. 3. blok: Vytváření bezpečného prostředí pro užití metod kritického myšlení při výuce českého jazyka. Praktické ukázky metod fáze uvědomění, např. učíme se navzájem, diskusní pavučina, podvojný deník. 4. blok: Praktické ukázky metod fáze reflexe, např. pětilístek. Prezentace vyučovací hodiny v rámci třífázového modelu učení s využitím např. metody Ano – Ne nebo čtení s předvídáním. Zásady efektivního výběru textu pro metody kritického myšlení.
Literatura
    povinná literatura
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
    doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Edited by Kateřina Šafránková - Hana Košťálová. [Praha]: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007, 85 stran. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. ISBN 8085783282. info
Výukové metody
aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace studentů - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Účast v online výuce je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech jazykového nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/CJc514