FC2822 Zájmové činnosti pro přírodovědně nadané žáky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými zkušenostmi pro činnost s přírodovědně nadanými žáky.
Vědomosti: znalost teorií nadání a tvořivosti,
Dovednosti: schopnost diagnostikovat nadání žáků a sebevědomá interakce se žáky,
Postoje: respektování jedinečnosti žáka a individuální přístup k žákům ve výuce, dodržování pravidel bezpečnosti práce při činnostech s dětmi
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat motivační techniky,
- interpretovat a použít teorie nadání,
- diagnostikovat nadání u žáků,
- shrnout možnosti školních a mimoškolních volnočasových aktivit,
- rozlišit aktuální fyzikální soutěže v ČR,
- vysvětlit fungování institucí, které se zabývají osvětou a popularizací přírodních věd.
Osnova
  • 1.-2. motivace nadaných žáků,
  • 3.-4. teorie nadání; přírodovědné, matematické a technické nadání,
  • 5.-6. diagnostika nadání,
  • 7.-8. zájmové kroužky školní a střediska volného času,
  • 9.-10. fyzikální soutěže,
  • 11.-12. zábavní vědecké parky, muzea a planetária
Literatura
    povinná literatura
  • TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 109 s. 348. ISBN 978-80-210-6150-7. info
    doporučená literatura
  • CÍDLOVÁ, Hana a Eva TRNOVÁ. Nadaní žáci a dovednost práce s grafy. In J. Novotná. Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 108-117. ISBN 978-80-210-7599-3. info
  • ŠKRABÁNKOVÁ, Jana, Josef TRNA, Eva TRNOVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Růžena BLAŽKOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ, Jiřina NOVOTNÁ, Magdaléna NOVOTNÁ a Jan ŠŤÁVA. Nadaní žáci a jejich učitelé v českých školách: zaměřeno na přírodovědu a matematiku. 1. vydání. Brno: Paido, 2013, 139 s. 354. ISBN 978-80-7315-244-4. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich, Jana ŠKRABÁNKOVÁ a Jan ŠŤÁVA. Přírodovědně nadaní žáci a evaluace jejich výsledků. In Výchova a nadání 1. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 35-44. Výzkumné zprávy, číslo 1. ISBN 978-80-7392-024-1. info
  • JANÁS, Josef a Masarykova univerzita. Tvořivá činnost učitelů a žáků v přírodovědných předmětech. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: Padio, 1996, s. 364-368. Sborník prací pedagogické fakulty MU. ISBN 80-210-1938-7. info
Výukové metody
Praktická činnost se žáky (projektové dny ve školách, popularizační akce, střediska volného času, vědecké zábavní parky, soutěže apod.).
Metody hodnocení
Aktivní účast na přípravě programu a realizaci vzdělávacího projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC2822