IPPk34 Praxe k pedagogicko-psychologické diagnostice 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1. 12 hodin praxí. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je propojit základní poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice s reálnou praxí ve školní třídě. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráci s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Student získá přehled o specifických oblastech, metodách a procesu diagnostické práce učitele primární školy. Student realizuje praxi v 1. třídě.
Výstupy z učení
Student:
•Uplatní v praxi základní přístupy, metody a techniky diagnostikování žáka.
•Vysvětlí význam role učitele diagnostika v současné škole.
•Interpretuje výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření.
•Zná metody diagnostikování rodinného prostředí, motivace a zájmů žáka.
•Reflektuje svoji diagnostickou činnost ve směru k cíli, zvoleným metodám a opatřením do výuky a k rozvoji osobnosti žáka.
Osnova
  • 1. Základní teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky; vztah k jiným oborům. Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Typy diagnostiky, přístup k diagnostické činnosti. Historie pedagogické diagnostiky. 2. Význam pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele prvního stupně základní školy (individualizace a diferenciace výuky, podpůrná opatření). Učitel v roli diagnostika, diagnostické kompetence; etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. 3. Diagnostický proces. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství. 4. Přehled diagnostických metod I. 5. Přehled diagnostických metod II. 6. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele. 7. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 8. Autodiagnostika učitele a její význam. Chyby v diagnostické činnosti. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními. Legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
    doporučená literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
    neurčeno
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
Výukové metody
praxe, návštěva škol, průběžné zpracování zadaných úkolů
Metody hodnocení
seminární práce, portfoliové úkoly
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.