PdF:IPPp18 Strategie řízení třídy - Informace o předmětu
IPPp18 Strategie řízení třídy
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Karla Černá (přednášející)
Mgr. Petr Juráček (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Turečková (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPp18/01: St 11. 10. 13:00–15:50 učebna 33, St 18. 10. 13:00–15:50 učebna 33, St 25. 10. 13:00–15:50 učebna 33, St 1. 11. 13:00–15:50 učebna 33, St 8. 11. 13:00–15:50 učebna 33, St 15. 11. 13:00–15:50 učebna 33, St 22. 11. 13:00–15:50 učebna 33, St 29. 11. 13:00–15:50 učebna 33, St 6. 12. 13:00–15:50 učebna 33, St 13. 12. 13:00–15:50 učebna 33, P. Juráček
IPPp18/02: St 11. 10. 13:00–15:50 učebna 22, St 18. 10. 13:00–15:50 učebna 22, St 25. 10. 13:00–15:50 učebna 22, St 1. 11. 13:00–15:50 učebna 22, St 8. 11. 13:00–15:50 učebna 22, St 15. 11. 13:00–15:50 učebna 22, St 22. 11. 13:00–15:50 učebna 22, St 29. 11. 13:00–15:50 učebna 22, St 6. 12. 13:00–15:50 učebna 22, St 13. 12. 13:00–15:50 učebna 22, K. Černá
IPPp18/03: St 11. 10. 13:00–15:50 učebna 39, St 18. 10. 13:00–15:50 učebna 39, St 25. 10. 13:00–15:50 učebna 39, St 1. 11. 13:00–15:50 učebna 39, St 8. 11. 13:00–15:50 učebna 39, St 15. 11. 13:00–15:50 učebna 39, St 22. 11. 13:00–15:50 učebna 39, St 29. 11. 13:00–15:50 učebna 39, St 6. 12. 13:00–15:50 učebna 39, St 13. 12. 13:00–15:50 učebna 39, P. Turečková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje studentům základní orientaci v koncepčních otázkách výchovy a vzdělávání v současném školském systému České republiky a vybavuje je znalostmi a dovednostmi třídního managementu.
Cíle předmětu:
1. seznámit se se základními koncepčními dokumenty a základní školskou legislativou;
2. seznámit se s právy a povinnostmi třídního učitele;
3. skrze aktivní participaci na výuce, analýzu autentických ukázek z praxe, kooperaci a diskusi vybavit studenty znalostmi a dovednostmi k plánování, řízení, hodnocení a evaluaci třídy;
4. vést studenty k sebereflexi svého pojetí výuky a plánování profesního rozvoje ve vztahu k potřebám rozvoje třídy. - Výstupy z učení
- Student: konkretizuje manažerské kompetence učitele; zdůvodní vybraný způsob uspořádání třídy s jeho pozitivy a negativy; orientuje se v základní legislativě; navrhne roční plán pro třídu; objasní požadavky na přípravu a realizaci podpůrných opatření; uvede příklady povinné dokumentace školy; uvede příklady pravidel třídy, aktivit pro její sociální kohezi; navrhne plán pro přijímání nových žáků do třídy; identifikuje instituce nápomocné při řešení specifických problémů ve škole; definuje práva a povinnosti rodičů a svoje povinnosti vůči nim.
- Osnova
- Správa a řízení školství, základní školská legislativa Školský a třídní management – terminologické vymezení; manažerské kompetence pedagogických pracovníků. Kompetence učitele v roli třídního manažera, role třídního učitele, funkce třídního učitele. Silné a slabé stránky učitele, jeho pojetí výuky, reflexe praxe. Východiska pro třídní plánování (školní a třídní kontext): školní vzdělávací program a vzdělávací cíle, tematický plán a jeho tvorba, strategie rozvoje třídy. Příprava učitele na školní rok, plánované akce školy a projekty, školní výlety, exkurze. Podmínky a zdroje učení – terénní výuka, výuka mimo školu, výuka mimo třídu, kulturní programy, odborné učebny atp.), připravené prostředí, rozvrh a možnosti jeho úpravy. Výuka – soutěž x individuální práce x kooperativní činnosti (sociální učení), distanční výuka. Diagnostika žáků v průběhu roku, žák s obtížemi/žák nadaný/žák průměrný, společné vzdělávání, podpůrná opatření. Vedení třídy – pravidla, kázeňské problémy, nastavení řádu (vztah mezi učitelem a žáky, respekt a autorita, krátkodobá a dlouhodobá řešení problémů, odměny a tresty x uznání a důsledky). Problémy třídy a jejich řešení. Spolupráce třídního učitele s rodiči (spolupráce, rodinná anamnéza, řešení problémů a krizí). Příprava na převzetí třídy (1. třída x vyšší ročník), hledání možností individuálního přístupu (přestupy žáků z jiných tříd/škol, nástup do 1. třídy), spolupráce s ostatními pedagogickými pracovníky, školskými poradenskými zařízeními a jinými profesemi (učitelé, asistenti). Spolupráce třídního učitele s odborníky (psycholog, preventista, environmentální pracovník, výchovný poradce, policie, OSSZ, SPC).
- Literatura
- POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Autoevaluace a benchmarking ve škole. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2010, 117 s. ISBN 9788074090295. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2009, 328 s. ISBN 9788073574949. info
- OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
- NEZVALOVÁ, Danuše. Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 111 s. ISBN 8024404524. info
- BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
- Výukové metody
- workshop, diskuse nad příklady z praxe, týmová práce, samostatná práce
- Metody hodnocení
- Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 5 stran, která bude předmětem kolokvia: a) své pojetí výuky, své silné a slabé stránky b) pro vybranou třídu navrhne strategický plán jejího rozvoje ve struktuře: charakteristika třídy, strategie rozvoje třídy; evaluace opatření.
- Informace učitele
- Další literatura: Bacík, F., Kalous, J., & Svoboda, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton. Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton. Berg, G. & Pol.M. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita. Eger, L. (2002). Strategie rozvoje školy. Plzeň: Cechtuma. Eurydice: https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997 Karasová, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál. Mertin, V. (1995). Individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Nezvalová, D. (2002). Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého. Nováčková, Jana. (2006). Mýty ve vzdělávání. Kroměříž. Školský zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a jeho novela č. 82/2015 Sb.; zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a jeho novela č. 197/2014 Sb.; Vyhlášky č. 256/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky; Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, č. 322/2008 Sb., kterou se mění vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/IPPp18