IRJ12 Dětská literatura 1 - RJ

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Olena Poddenezhna, Ph.D. (přednášející)
Garance
Olena Poddenezhna, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IRJ12/01: Pá 22. 9. 13:00–14:50 učebna 2, Pá 20. 10. 13:00–14:50 učebna 2, Pá 1. 12. 13:00–14:50 učebna 64, Pá 8. 12. 13:00–14:50 učebna 52, O. Poddenezhna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na historii vzniku a vývoj ruské literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti se zaměřením na její hlavní představitele a klíčová umělecká díla. Důraz je kladen na rozpoznání individuálního autorského stylu nejvýraznějších spisovatelských osobností, na klíčové vývojové a ideologické proměny ruské literatury pro děti a mládež, na její praktické a teoretické pochopení, na rozpoznání jednotlivých žánrů, žánrových variant a jejich specifik.
Výstupy z učení
Na konci kurzu studenti rozumí specifikům literatury pro děti a mládež; rozumí základní odborné terminologii k tématu (literatura intencionální a neintencionální); dokážou se orientovat ve vývoji ruské literatury pro děti a mládež a v její periodizaci; rozumí rozdílu mezi folklorem a literaturou pro děti a mládež; interpretují a analyzují díla ruské literatury pro děti a mládež a dokáží k nim přistupovat kriticky; pracují s ruskou primární literaturou pro děti a mládež při přípravě na vlastní výuku.
Osnova
  • 1-2. Dětská literatura. Definice, funkce. Intencionální, neintencionální literatura.Dětský folklor.
  • 3-4. Historie utváření dětské literatury v Rusku do 19. stol
  • 5-6. Dětská literatura v 19. stol.
  • 7-9.Dětská literatura v 1. polovině 20. století.
  • 10-12. Dětská literatura v 2. polovině 20. století
Literatura
    povinná literatura
  • ARZAMASCEVA, Irina Nikolajevna a Sofija Anatol'jevna NIKOLAJEVA. Detskaja literatura :učebnik. 5-e izd., ispravlennoje. Moskva: Izdatel'skij centr Akademija, 2008. 574 s. ISBN 9785769546204.
    doporučená literatura
  • МИНЕРАЛОВА, И. Г. Детская литература: учебник и практикум для академического бакалавриата. Москва: Издательство Юрайт, 2016.
  • ZUBAREVA, Jevgenija Jevgen'jeva. Detskaja literatura :učebnik. Moskva: Vysšaja škola, 2004. 550 s. ISBN 5060045366.
  • MANDYS, Pavel (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha, 2013.
  • DOROVSKÝ, Ivan. ŘEŘICHOVÁ V. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Zahraniční spisovatelé. Praha, 2007.
  • ČEŇKOVÁ, Jana., SIEGLOVÁ, Naděžda., DEJMALOVÁ, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
Výukové metody
Předmět bude vyučován formou přednášky a konzultací.
Metody hodnocení
Kolokvium
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.